1276907
Binnenland

Nederlander ergert zich mateloos aan ambtenarij

Overheid faalt alom

Den Haag - Ambtenaren die geen idee hebben hoe ze burgers met een probleem moeten helpen en van het kastje naar de muur verwijzen. Dat is de grootste ergernis die we ervaren in de omgang met gemeenten, Belastingdienst, UWV en allerlei andere overheidsorganisaties.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nationale Ombudsman. Hij vindt het de hoogste tijd dat de publieke sector haar leven betert. Op de tweede plaats van ambtenarenergernissen staat: niet weten waar je aan toe bent na contact met de overheid. Op de voet gevolgd door lang moeten wachten op een reactie.

Overheidswaakhond Reinier van Zutphen hamert op verbetering van de communicatie omdat juist de contacten met de burgers bepalend zijn voor het vertrouwen dat zij in de overheid hebben. „De communicatie moet duidelijk en altijd correct zijn. Zelfs wanneer burgers zelf even niet zo vriendelijk zijn. Dat mag je van de overheid verwachten.”

Lees hier meer over de grootste ergernissen: Ombudsman opent de aanval op slechte communicatie van ambtenaren