Nieuws/Binnenland

#Doorbreker Niels Monshouwer van WeirdBeard Games

Nieuw succes met oud concept

Niels Monshouwer van WeirdBeard Games

Niels Monshouwer van WeirdBeard Games

FOTO ROB DE JONG

AMSTERDAM - Het oprichten van een bedrijf betekent niet meteen wereldsucces. Maar met hard doorwerken kom je al een heel eind. Dat heeft ook Niels Monshouwer van de Nederlandse gamesontwikkelaar WeirdBeard Games gemerkt. Het bedrijf heeft begin augustus zijn nieuwste spel Tricky Towers gelanceerd en scoorde hiermee een hit.

Niels Monshouwer van WeirdBeard Games

Niels Monshouwer van WeirdBeard Games

FOTO ROB DE JONG

Hoewel WeirdBeard vooral de laatste maand in de kijker stond, bestaat het al sinds 2007. "We maakten toen spellen in multimediaplatform Flash die op websites te spelen waren en deden dit ondermeer voor bedrijven met zogeheten advergames," aldus mede- oprichter Niels Monshouwer. Zo maakte WeirdBeard onder andere spelletjes voor Disney, Warner Bros. en Walibi Flevo.

De stap naar mobiel kwam in 2014, toen het bedrijf het spel 99 Bricks: Wizard Academy uitbracht voor iOS en Android. In het spel is het zaak om blokken te stapelen en zo hoog mogelijk te komen zonder de complete stapel te laten omvallen.

"Maar op mobiel komen meer dan honderd games per dag uit. Daar zit wel kwaliteit tussen, maar ook een heleboel rommel. En het is erg lastig om tussen die rommel op te vallen en dus geld te verdienen," aldus Monshouwer.

"En dus gingen we aan een PlayStation 4- en pc-versie werken," vervolgt hij. PlayStation-producent Sony bleek meteen al enthousiast te zijn. Dat enthousiasme bleef gedurende de ontwikkeling en het bedrijf vroeg WeirdBeard of het de game mocht opnemen in zijn PlayStation Plus-promotie. Hierbij krijgen betalende leden van de Sony-dienst eens per maand één of meerdere games gratis.

Dat bleek een goede strategie: "We hebben in bijna vier weken al net zoveel spelers met Tricky Towers als dat we totaal hebben gehad met Wizard Academy," aldus de ontwikkelaar.

De spelers zijn er dus inmiddels en WeirdBeard kijkt nu naar de toekomst: "We kijken naar feedback van spelers en proberen in te schatten wat ze nog meer willen."