Nieuws/Binnenland
1280617
Binnenland

Nederland verdient aan Belgische tol

ZOETERMEER - De Nederlandse overheid verdient €13 miljoen aan de uittreding van de Belgen uit het Eurovignetverdrag. Het voordeel moet ten goede komen aan de transportsector, die nu geconfronteerd wordt met een lastenverzwaring van zo’n €60 miljoen omdat door truckers bij onze zuiderburen kilometerheffing betaald moet worden.

Dat stelt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een brandbrief die vandaag aan de Tweede Kamer wordt verstuurd, maar al in bezit is van De Telegraaf.

„Nadat België op 1 april de kilometerheffing invoerde en gelijktijdig het Eurovignet afschafte, worden Nederlandse vervoerders op dubbele kosten gejaagd. Dat betekent dus een lastenverzwaring, waar vooral onze Staatskas beter van wordt”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk.

Dat komt omdat de inkomsten van het Eurovignet nu door minder landen verdeeld hoeft te worden. De ’pot’ hoeft nu nog maar met drie andere landen (Denemarken, Luxemburg en Zweden) gedeeld te worden. „Wij hebben berekend dat dit jaarlijks een extra inkomstenbron is van €13 miljoen voor de Nederlandse overheid”, stelt Van Dijk.

De onverwachte meevaller zou volgens TLN niet in de schatkist moeten vloeien, maar worden aangewend om de lastenverzwaring voor de transportsector te neutraliseren. „We kunnen het goed gebruiken om de tarieven van het Eurovignet voor milieuvriendelijke vrachtwagens te verlagen, elektrische vrachtwagens vrij te stellen van het vignet en/of de tarieven van de motorrijtuigenbelasting te verlagen tot het Europees minimum”, aldus de TLN-voorman.

„We voeren al enige tijd hierover gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en Financiën, maar zonder resultaat. We hopen de Tweede Kamer wel op andere gedachten te kunnen brengen. Het kan toch niet zo zijn dat wij door een maatregel worden opgezadeld met extra lasten, terwijl de Nederlandse overheid door dezelfde maatregel meer inkomsten krijgt”, meent Van Dijk.