Nieuws
1280734
Nieuws

ACM beboet webwinkels CoolCat en Bever

DEN HAAG - - Vijf webwinkels, waaronder die van CoolCat en Bever, moeten een boete van in totaal 590.000 euro betalen omdat ze klanten niet voldoende op de hoogte brachten van hun rechten bij de annulering van een aankoop. Dat meldde toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag.

De hoogste boete is met 220.000 euro voor CoolCat. Dat bedrijf schoot niet alleen tekort op het gebied van informatieverstrekking, maar betaalde ook bezorgkosten niet, of niet altijd, terug. Dat gold ook voor Bever, dat 198.000 euro moet betalen aan de toezichthouder. Andere beboete partijen zijn Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo.

Bijkomende kosten

Een consument die een bestelling bij een webwinkel op tijd annuleert, heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die zijn gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat ook de bezorg- en andere bijkomende kosten moeten worden terugbetaald. Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over die regels, aldus ACM. "Het opnemen van deze informatie onder een link als 'klantenservice', 'veel gestelde vragen' of 'algemene voorwaarden' is niet voldoende."

Een klant van een webwinkel heeft veertien dagen bedenktijd vanaf de dag van ontvangst van het bestelde product. Vanaf het moment van annulering moet de aankoop binnen twee weken worden teruggestuurd. De webwinkel moet het bedrag vervolgens binnen veertien dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

CoolCat liet in een reactie weten de boete te betreuren. Het bedrijf benadrukte dat het zijn werkwijze heeft verbeterd, waardoor alle regels nu worden nageleefd.