Nieuws
1280820
Nieuws

Omzetgroei Heineken slaat nog niet dood

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft in het afgelopen kwartaal op eigen kracht weer meer bier weten te verkopen dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral duurdere biertjes gingen er beter in bij Europese en Amerikaanse consumenten.

Met een autonome verkoopplus van 2 procent presteerde het bedrijf beter dan de 1,4 procent waar analisten rekening mee hielden. Vooral in West-Europa, Amerika en Azië werd meer bier aan de man gebracht. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa daalden de autonome opbrengsten juist.

Eerder gaf Heineken aan dat marges in de tweede jaarhelft zouden krimpen en dat de autonome omzetgroei mogelijk op nul zou uitkomen.

Het totale biervolume groeide met 5,4 procent tot 54 miljoen hectoliter. Tot en met het derde kwartaal vloeide er 151 miljoen hectoliter uit de ketels van de brouwer. De groei in het premium segment viel 3,5 procent hoger uit.

Topman Jean-François van Boxmeer noemde de resultaten van Heineken ,,robuust", afgezet tegen een sterke tweede jaarhelft van 2015. Aandeelhouders van Heineken stemmen in april volgend jaar overigens over een nieuwe termijn voor de bestuursvoorzitter.

Over de eerste negen maanden van het jaar zetten Heineken een winst van 1,2 miljard euro in de boeken, inclusief de eerder gemelde afschrijving van 233 miljoen euro. Een jaar eerder kwam de winst over de eerste drie kwartalen uit op krap 1,8 miljoen euro, geholpen door 379 miljoen euro vanwege de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque.

Opvallend is dat het bedrijf, na jaren van neergang,  weer  groeit in Europa. Dit komt vooral door innovaties, uitrol van nieuwe bieren als SOL en Tiger en ook door een stijgende verkoop van alcoholvrij bier. Heineken deed het erg goed in China, Zuid Afrika en Brazilië, mag zag de omzet dalen in de VS, Griekenland, Vietnam en Rusland.

Heineken handhaafde zijn verwachtingen voor het hele jaar, waarbij het een hogere operationele marge voorziet.