Nieuws
1280822
Nieuws

Recensie: Maxwell & Mary J Blige - The King and Queen of Hearts World Tour

Maxwell in schaduw van koningin Mary J

AMSTERDAM - R&B-iconen Maxwell en Mary J Blige stonden dinsdagavond om de beurt op het podium van de Amsterdamse Ziggo Dome met hun ‘The King and Queen of Hearts World Tour’. De negenvoudige Grammy-winnares bewees de grote ster van de avond te zijn.

In eerste instantie lijkt een samengevoegd concert van de twee Amerikaanse sterren voor r&b-liefhebbers een geschenk uit de hemel. De sfeer zit er dan goed in als Mary J Blige exact op tijd de show op spectaculaire wijze opent. Dit tot grote vreugde van de concertgangers die, van hun gezicht af te lezen, waarschijnlijk hadden gerekend op een ouderwetse diva-vertraging. Met veel blits en bling brengt de energieke zangeres haar publiek terug in de tijd met hits waar ze begin jaren ‘90, als vechtersbaas uit de New Yorkse buurt de Bronx, de toon mee wist te zetten. Mary besluit bij de opvoering van I’m going Down ‘echte’ fans te testen door de microfoon van zich af te wenden. De bomvolle Ziggo Dome doorstaat de test met vlag en wimpel, door uit volle borst mee te zingen. Maar de liefdevolle ballads slaan al snel over naar nummers over verdriet en verraad.

Drama

Blige steekt haar huidige huwelijksproblemen gedurende de show niet onder stoelen of banken. „Ik ga momenteel door een hel, maar heb vooral geen medelijden met me”, benadrukt de power-vrouw voor het zingen van haar nieuwe single Sick of it. Haar voorbeeldrol van sterke en onafhankelijke vrouw, komt nog meer naar voren als ze de vrouwen in de zaal een motiverende speech geeft over zelfvertrouwen, huiselijk geweld en respect. De heren adviseert ze om hun vrouw altijd als koningin te behandelen. De boodschap is duidelijk met Mary J Blige valt niet te sollen. Waarna de volledige zaal (man en vrouw) losbarst en meeblèrt met No More Drama. De emotionele en tegelijkertijd vurige Mary wordt na haar mega hit beloont met een daverend applaus. De meest succesvolle hip hop soul-koningin van de afgelopen 25 jaar, zoals ze door Billboard werd bekroond, sluit haar gedeelte van de avond swingend af door ook de zittende menigte uit hun stoel te krijgen met Family Affairs.

Sfeer

Na een pauze van ruim 30 minuten geeft Maxwell eindelijk een teken van leven. Met het nummer Kiss van de overleden zanger Prince, wordt het publiek klaargestoomd voor de entree van de ladiesman. Strak in pak trapt de voorvader van neo soul-genre zijn show af met de klassiekers Sumthin sumthin en Whenever whenever whatever. De Ziggo Dome wordt dan eventjes omgetoverd tot rokerige jazz-club in New Orleans. Het plaatje wordt compleet als de trompettist een solo uit z’n mouw schudt. Gedurende de revue probeert Maxwell met gelikte danspasjes en liefdesverklaringen in het Spaans vooral het vrouwelijk schoon te imponeren. De dames smelten als hij This Woman Works opdraagt aan alle moeders in de zaal. Het nummer gaat echter te lang door. Zo verschijnen er halverwege plotseling beelden van het door orkaan verwoeste Haïti op de grote schermen. Laat Maxwell in vogelvlucht weten dat zijn moeder afkomstig is van het eiland in de Caribische zee en dat de wederopbouw veel hulp zal vergen. Met gevolg dat de zaal een paar minuten stilvalt, waarna hij nogal onwennig verder gaat met hetzelfde lied en ditmaal beelden van de Amsterdamse grachten op de achtergrond voorbijkomen. Als afsluiter draagt hij het nummer ook nog eens op aan Prince, Muhammad Ali en David Bowie. Nogal veel in één lied gepropt.

Verschil

Maxwell weet dankzij zijn sterkste punt, a capella zang, het publiek enigszins weer te animeren. Want hij krijgt het publiek bij ‘Lifetime’ niet helemaal mee om de songtekst te zingen. Terwijl de zaal bij Mary moeiteloos uit volle borst meezong, blijft het geluidsniveau bij Maxwell tamelijk laag. De soul-zanger geeft niet op en probeert met ‘Ocean’ de voeten van de vloer te krijgen. Het enthousiasme is pas anderhalf uur nadat hij op het podium verscheen, voelbaar tijdens de nummers Fortunate en Pretty Wings. Het nuchtere ‘down to earth way of living’ van de Amsterdammers, die de 43-jarige zanger aan het begin van de avond aanprees, komt bij zijn gedeelte van de show zeker naar voren. Viel Mary J Blige meer in de smaak? Of liep het repertoire van de artiesten te ver uiteen om er een geheel van te kunnen maken? Het verschil was in ieder geval duidelijk te merken. Zo wist de koningin van de avond met haar misschien niet altijd zuivere stem, maar veel rauwer en expressiever dan menig r&b-zanger de Ziggo op z’n kop te krijgen. Terwijl de meer verfijnde Maxwell het publiek op rustige wijze naar huis stuurde.