Nieuws/Binnenland
1280858
Binnenland

Trucks in polonaise de weg op

De trucks worden door middel van wifi en sensoren met elkaar verbonden.

De trucks worden door middel van wifi en sensoren met elkaar verbonden.

Den Haag - Komend jaar gaan in Nederland trucks die elektronisch met elkaar verbonden zijn als een soort trein over de snelweg rijden. Het is de eerste keer dat op deze manier goederen worden vervoerd door Nederland.

De trucks worden door middel van wifi en sensoren met elkaar verbonden.

De trucks worden door middel van wifi en sensoren met elkaar verbonden.

Tijdens de Nationale Klimaattop, vandaag in Rotterdam, tekenen drie brancheorganisaties en de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) afspraken voor meerdere experimenten op het wegennet. Tijdens deze ritten worden onder andere bloemen, levensmiddelen en bulkgoederen vervoerd.

Door middel van het zogeheten ’platooning’ waarbij op vaste afstand van elkaar gereden wordt, besparen vrachtwagens brandstof en dat is beter voor het milieu. Ook zorgt de ’truckerspolonaise’ voor een betere doorstroming en veiligheid op de weg.

Minder CO2

„Volgend jaar wordt op een aantal plekken getest. Overdag, maar ook in de nacht”, zegt Marouschka Booij van de Innovatiecentrale. „Het doel is om in 2025 van het totale aantal vrachtkilometers zestig procent op deze manier te laten rijden. Daarmee stoten vrachtwagens minstens tien procent minder CO2 uit.”

De treintjes gaan in eerste instantie rijden met twee tot drie vrachtwagens. Alle voertuigen zijn door middel van wifi en sensoren met elkaar verbonden. Ze rijden op dezelfde snelheid; als de voorste chauffeur remt volgen de anderen automatisch ook.

Onder andere Unilever en Albert Heijn willen experimenteren met ’platooning.’