Nieuws/Binnenland

Felle kritiek reizigersclubs op korte overvolle treinen

’Nieuwe dienstregeling ontspoort’

Een bord met aankomst- en vertrektijden op het station Dordrecht.

Een bord met aankomst- en vertrektijden op het station Dordrecht.

ANP

UTRECHT - Het regent klachten over de nieuwe dienstregeling van NS, die 11 december ingaat. Ook reizigersclubs hebben zware kritiek. „Het wordt geen feestjaar op het spoor.”

Een bord met aankomst- en vertrektijden op het station Dordrecht.

Een bord met aankomst- en vertrektijden op het station Dordrecht.

ANP

Volgens Rikus Spithorst van Voor Beter OV is er vaak tijdwinst voor treinen, maar tijdverlies voor reizigers die moeten overstappen. „Bovendien zijn er volgend jaar meer werkzaamheden aan het spoor met verstoringen en vertragingen. Te korte overvolle treinen blijven ook een probleem. Wat heb je aan een paar minuten sneller als je als haringen in een ton zit? NS heeft nog twee maanden om orde op zaken te stellen.”

NS peinst er niet over. „We maken een dienstregeling voor één jaar en daar gaan we niet meer aan sleutelen. Hooguit kan er links of rechts nog een plooitje worden gladgestreken. De reiziger moet ook even de tijd nemen om aan het nieuwe ritme te wennen. De meesten gaan erop vooruit”, aldus de woordvoerder.

Reizigersvereniging Rover bevestigt dat. „Per saldo vinden we de dienstregeling een verbetering. Zo gaan er dagelijks 150 extra treinen rijden. Helaas zijn er in 2017 ook zure veranderingen die negatief voor reizigers zullen uitpakken.”

Tragere treinen

Het is volgens Rover bijvoorbeeld ongewenst om Lelystad de directe IC-verbinding met Amsterdam Centraal te ontnemen. „Ook de route Almere-Utrecht en die tussen Amsterdam-Zuid en het Gooi gaan erop achteruit en datzelfde geldt voor tragere treinen tussen Zeeland en de Randstad. De snelle intercity Den Haag-Eindhoven maakt een valse start met een overstap in Breda.”

Hildebrand van Kuyeren ( treinreiziger.nl) stelt vast dat de reistijd van Vlissingen naar Amsterdam afgelopen jaren met bijna een halfuur is toegenomen. Maar volgens NS is de spoorverbinding tussen Zeeland en Brabant juist verbeterd. „Daar wordt veel meer gebruik van gemaakt door de Zeeuwen.”

Desondanks protesteert Zeeland fel. Zelfs scholen moeten hun lesschema’s aanpassen aan NS en de gewijzigde bustijden. Op sociale media is al een actie ontketend, ook omdat Schiphol moeilijker bereikbaar wordt. De provincie wil overleg.

Volgens Van Kuyeren maakt NS diverse beloftes niet waar. „Alphen-Gouda, Leeuwarden-Meppel, Den Haag-Brussel zijn daar voorbeelden van. Maar ook is de Eurostar van Amsterdam naar Londen een jaar uitgesteld”, zegt hij.

Op internet klagen reizigers ook veel over tal van nieuwe treintijden.