Nieuws/Wat U Zegt

Respondenten: ’Maat houden bij gebruik digitale media’

Uitslag Stelling: ’Een gezonde mix vinden’

Kinderen kunnen zich uren vermaken met een smartphone of tablet.
1 / 2

Kinderen kunnen zich uren vermaken met een smartphone of tablet.

De Telegraaf

Twee derde van de stellingdeelnemers vreest de gevolgen van het vele gebruik van digitale media. Maar: „Het is te makkelijk om het probleem bij de technologie neer te leggen. Het gebruik van smartphones en tablets ligt bij de mensen zelf.”

Kinderen kunnen zich uren vermaken met een smartphone of tablet.
1 / 2

Kinderen kunnen zich uren vermaken met een smartphone of tablet.

De Telegraaf

De internationaal bekende Duitse psychiater en vermaard geheugenonderzoeker Manfred Spitzer wijst op de gevolgen van het overmatig gebruik van digitale media. U kent legio voorbeelden die volgens u allemaal de gevolgen zijn van het vele ’scherm staren’. „Niemand heeft nog parate kennis, alles moet worden opgezocht”, ziet iemand. „Wie weet tegenwoordig nog een telefoonnummer uit zijn hoofd?”, stelt een respondent als voorbeeld.

Toch vindt 51 procent van de stemmers dat Spitzer doordraaft. „Als deze arts 100 jaar geleden had geleefd, zou hij hetzelfde over auto’s hebben gezegd.” Een ander sluit zich daar bij aan. „De auto, trein, vliegtuig, radio en televisie waren zogenaamd ook slecht voor de mens.”

U bent verdeeld over de stelling van Maurice de Hond, de oprichter van de Steve Jobs-scholen, waar alleen nog met een iPad wordt gewerkt. Hij stelt dat we moeten meebewegen met de technologie. 47 Procent is het daarmee eens, 41 procent is tegen deze stelling. „Zoals met elke moderne ontwikkeling kun je het gebruik van telefoon en tablet niet uitbannen. Op scholen zie je echter steeds vaker dat kinderen van een tablet gebruik moeten maken. Het enige wat helpt is beperkingen in het gebruik opleggen”, meent iemand. Een ander vindt dat kinderen vooral lekker moeten buiten spelen. „Het kind zijn is belangrijker dan het fenomeen tablet.”

U schrikt van de cijfers dat kinderen soms wel zes tot negen uur achter een scherm zitten. „Ouders hebben er zelf ook belang bij, want het kind kan zichzelf vermaken, zonder dat het de ouders lastig valt”, constateert iemand. „Over vijftien jaar trekken ze de haren uit hun hoofd als het kind kampt met nekklachten, te dik en brildragend is. Maar dan is het leed al geschied.”

Bijna de helft van de deelnemers denkt dat je ook iets kunt leren van het spelen en werken op een iPhone of tablet. „Een tablet maakt slimme mensen slimmer en domme mensen zijn toch al dom. De kinderen die nu te lang met een tablet bezig zijn zaten in het verleden de hele dag voor de tv naar MTV en Cartoon Network te kijken. Dat was nog dommer.” Een ander ziet het internet als een eindeloze encyclopedie. „Er is zoveel te vinden op internet. Die informatie moet wel verwerkt worden, dus ik denk niet dat mensen er dommer van worden.”

’Men moet leren maat te houden’, is een veel gehoorde reactie. „Triest hoe mensen alleen bezig zijn met dat scherm en niet met elkaar”, constateert een respondent. „Er moet een gezonde mix worden gevonden.” 86 Procent van de stellingdeelnemers vindt dat digitale media verslavend werken, maar u toont zich creatief in het aandragen van oplossingen om het gebruik in te perken. „Kinderen leren dat ze hun tablet slechts één keer per week mogen opladen”, stuurt iemand in. „In Frankrijk is wifi op lagere scholen verboden. Dat zouden wij in Nederland ook kunnen toepassen”, draagt een respondent aan. Een ander past het zelf al toe. „Ik laat mijn smartphone thuis als ik met de hond wandel. Heerlijk zonder al die bliepjes van nutteloze mails en apps.”

Naomi Bönker