Nieuws/Binnenland
1286926
Binnenland

Wirwar aan regels leidt tot wanhoop in auto

Milieuzones zijn niet te begrijpen

In Utrecht, Rotterdam en Amsterdam worden oudere dieselauto’s uit bepaalde gebieden geweerd.

In Utrecht, Rotterdam en Amsterdam worden oudere dieselauto’s uit bepaalde gebieden geweerd.

Amsterdam - Vier op de vijf automobilisten snapt helemaal niets van de regelgeving over milieuzones. Daarbij lopen ze grote risico’s, want zo’n dertig procent van de weggebruikers rijdt gewoon een stad in, terwijl ze daar eigenlijk niet mogen rijden en loopt dus ongewild het risico op een forse boete.

In Utrecht, Rotterdam en Amsterdam worden oudere dieselauto’s uit bepaalde gebieden geweerd.

In Utrecht, Rotterdam en Amsterdam worden oudere dieselauto’s uit bepaalde gebieden geweerd.

Dat blijkt uit recent onderzoek onder automobilisten over de wirwar van milieuregels in Europese steden. Zo’n 80 procent van de weggebruikers ziet dan ook graag dat er eenduidige regels komen, zodat overal dezelfde richtlijnen gelden en gehandhaafd worden.

„Ondertussen weren steeds meer Europese steden oudere (diesel)auto’s uit hun stadscentra. In Nederland nemen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht met hun milieuzones daarin het voortouw. In veel Duitse steden zijn groene stickers verplicht en ook in Frankrijk hebben ze sinds kort milieustickers”, zegt Thomas Edens, directeur van het online auto-informatieplatform Finnik dat het onderzoek uitvoerde.

Dagpas

In Antwerpen mogen sinds begin dit jaar 1,2 miljoen Nederlandse auto’s - ruim 14 procent van het Nederlandse wagenpark - alleen met een dagpas de stad in. „En dit is nog maar het begin. Bijna alle landen en steden hebben plannen om de eisen verder op te schroeven. Steeds minder auto’s kunnen daardoor de stad in. Zo voldoen 2,7 miljoen Nederlandse auto’s, bijna een op de drie, niet aan de voorgenomen eisen in München en Stuttgart, de zogenoemde blauwe vignetten”, weet Edens.

„Vooralsnog is van een eenduidig beleid geen sprake”, zegt de directeur van Finnik. „Is er een sticker, een dagpas of een vignet nodig? Zijn de regels op basis van datum eerste toelating van de auto, het roetfilter of op euronorm? En wat is eigenlijk een euronorm? Uit ons onderzoek blijkt dat 40 procent van de respondenten geen idee heeft wat de euronorm is en welke norm hun auto dan heeft.”

Stedentrip

Ook de ANWB maakt zich grote zorgen over de wirwar van regels waardoor weggebruikers vaak ook maanden na hun vakantie thuis nog de rekening gepresenteerd krijgen. „Er zijn bij ons ook vele duizenden vragen en klachten van leden binnengekomen”, meldt een woordvoerder. „Wij signaleren dat toeristen steden als Parijs, Florence, Londen, Antwerpen, Madrid, Venetië, München en Rome gaan mijden en voorspellen dat niemand straks nog met een auto op stedentrip gaat. Te ondoorzichtig. Wij onderschrijven daarom de roep van de automobilist om uniformiteit in de regelgeving.”