Nieuws
1289229
Nieuws

Volvo Ocean Race 2017

Tienpont thuis om te trainen

Scheveningen - 20 mijl voor de haven van Scheveningen komt Simeon Tienpont aan de telefoon: “We hebben vier dagen in kou en heel veel wind gezeild. Machtig mooi man. Een ideale training.” Tienpont, schipper van de Nederlandse boot die aan de Volvo Ocean Race van 2017 deel zal nemen, is eindelijk thuis.

Tienpont vertrok vier dagen geleden met acht bemanningsleden vanuit Lissabon op de ‘oude’ Vestas boot. “Nee, we hebben nog geen vrouwen aan boord. Dat wil de organisatie graag, maar we zijn nu nog in de fase dat we ons ideale basisteam samen willen stellen. Van de negen man die nu zijn meegezeild, zijn er ongeveer vier zeker van hun plek. Verder hebben we mensen van het ‘shore-team’ aan boord dat de boot tijdens de race vanaf de wal begeleidt. Zij moeten de boot en de omstandigheden ook goed leren kennen.”  

In de zwaarste zeilrace ter wereld mogen de boten met een uitsluitend mannelijke bemanning maar met acht man aan boord zeilen. Als je twee vrouwen meeneemt, kun je zeven mannen mee aan boord nemen. Deze nieuwe regel heeft het doel het vrouwenzeilen naar een hoger plan te trekken. Door de regelwijziging zullen veel teams regelmatig de samenstelling van hun bemanning wisselen. Op etappes met veel wind is het fijn om veel poppetjes aan boord te hebben. Maar op de korte ‘licht weer’ etappes is het gunstiger om voor een klein aantal sterke mannen te gaan.

Tienpont:” We hebben bewust gekozen om in deze periode naar Nederland te varen. In de eerste plaats zijn de omstandigheden met vrieskou en veel wind op de Noordzee en bij Biskaje te vergelijken met die in de Zuidelijke Oceanen. Nu kun je bijvoorbeeld de kleding in heel slechte omstandigheden testen. En natuurlijk hebben we onderweg heel veel zeilwisselingen getraind, goed voor de teamspirit. We willen de race winnen en dan moet je bikkels hebben die elkaar vertrouwen en precies weten wat ze aankunnen. Wat dat betreft liggen we mooi op koers”

Tienpont is blij dat de Nederlandse kust in zicht is. “Het was best zwaar, vaak hadden we 35 knopen wind op de kop. Vanuit Scheveningen kunnen beter dan waar ook alle gegevens over de performance van de boot verzamelen. Want als je wilt winnen is innovatie essentieel. In Nederland is de meeste nautische kennis van de hele wereld. Met TNO, het Marin onderzoeksinstituut en de Marine kun je alle bootgegevens en navigatiekennis bij elkaar brengen. En natuurlijk vind ik het ook gewoon fijn om in Nederland te zijn, de thuisbasis van onze sponsor en nu ook ons eigen thuis.”