Nieuws
1289329
Nieuws

Het einde der banken

Tot voor een paar jaar geleden nam ik bij mijn bank nog het hele pakket af: betalen, sparen en hypotheeklening. Inmiddels heb ik andere keuzes gemaakt.

En gebruik ik bijvoorbeeld als het om betalingen gaat steeds vaker de innovatieve en snelle app van Bunq. Uiteraard ben ik de enige niet. Zeker de jongere generatie vindt fintechdiensten makkelijk en moet steeds minder hebben van de banken.

Ook om me heen zie ik vrienden en kennissen die zeker niet meer alle financiële dienstverlening via hun bank laten lopen. En bij gespecialiseerde fintechbedrijven diensten afnemen. Kenners voorspellen dat als de grootbanken niet heel snel de bakens verzetten ze over 10 jaar niet meer bestaan.

Als je kijkt naar de grote drie Nederlandse grootbanken – ING, ABN Amro en Rabobank – dan vliegen daar de vonken niet vanaf als het over innovatie gaat. Alleen ING is merkbaar bezig om op zijn minst aansluiting te vinden bij innovatie fintech-ontwikkelingen. Hoewel ik niet in de keuken kan kijken bij ABN Amro en Rabobank, zie ik geen signalen dat deze banken al de urgentie van de toenemende concurrentie van fintechbedrijven ten volle tot zich door laten dringen.

Het lijkt er toch op dat deze banken ervanuit gaan dat tot in lengte van dagen alles bij het oude zal blijven. En consumenten zonder morren en zonder andere dienstverleners te vergelijken het hele pakket aan dienstverlening zullen blijven afnemen. Maar ten eerste zijn de afgelopen jaren in verschillende landen de regels voor onder meer nieuwe betaaldiensten versoepeld, wat nieuwe toetreders zoals fintechbedrijven kansen biedt.

Mondiger en beter geïnformeerd

Daarnaast zie je dat zeker de Millennials – grofweg degenen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 –andere keuzes maken als het om financiële dienstverlening gaat. Die kiezen bijvoorbeeld voor het al genoemde Bunq, waarmee je je betalingen met je smartphone heel snel en zonder tussenkomst van de banken kunt regelen. Die nemen hypotheken bij aanbieders die sneller en makkelijker een hypotheek voor hen kunnen regelen.

Bij een aanbieder die bijvoorbeeld algoritmes gebruikt om onder meer het social mediagedrag van een aanvrager van een krediet of hypotheek razendsnel te analyseren. En op grond van die analyse veel sneller dan een bank tot een oordeel over de kredietwaardigheid van de aanvrager komt. Bovendien kunnen deze aanbieders op grond van hun innovatieve werkwijze ook nog eens met een veel grotere mate van zekerheid dan de grootbanken potentiele wanbetalers al gelijk op het spoor komen. Waardoor ze dus veel minder slechte leningen in de boeken krijgen en daarmee de banken verslaan.

Beleggen via de banken

Ook bij beleggen zie ik om me heen dat mijn vrienden en kennissen steeds meer hun eigen keuzes gaan maken, los van de banken. Ze investeren in interessante en mogelijk waardevolle startups via innovatieve crowdfuding-platforms. Als ze zelf de tijd en de kennis hebben, beleggen ze zelf bij goedkope brokers. Of ze kiezen voor andere innovatieve beleggingsvormen, zoals onder meer Trend Invest.

Op hun tellen passen

Ik denk echt dat de grootbanken op hun tellen moeten gaan passen, ook al omdat ze niet altijd op sympathie kunnen rekenen. Van de Millennials in Amerika heeft volgens onderzoek 30% een hekel aan banken en heeft 40% geen bankpas. Je ziet tevens aan de enorme investeringen in fintechbedrijven hoe bedreigend en disruptive ze voor de banken zijn.

Grootste investeerder in fintech is Citigroup, dat sinds 2011 plusminus $13 miljard in jonge bedrijven stak. Gevolgd door Goldman Sachs, JPMorgan Chase en Morgan Stanley. Als dergelijke partijen grootscheeps investeren weet je dat er wat aan de hand is. Want Amerikaanse zakenbanken weten echt wel hoe de hazen lopen.

Voorspellingen

Ik ga me niet wagen aan voorspellingen die anderen al deden, dat over 10 jaar, de grootbanken niet meer bestaan. Maar ik durf wel de voorspelling aan dat met de verdergaande ontwikkeling van computerchips en dus ook van mogelijkheden die smartphones bieden, en met de steeds verfijndere researchmogelijkheden door het gebruik van big data, fintechbedrijven steeds sneller en slimmer zullen worden. En ons steeds betere alternatieven voor betalen, lenen en andere vormen van financiële dienstverlening zullen bieden. Als de grootbanken niet meegaan in de snellere, intuïtievere en makkelijkere dienstverlening die fintechbedrijven leveren, zullen ze het op den duur gaan afleggen. En overbodig worden. Ik doe zelf in ieder geval mee met mooie en innovatie fintech-toepassingen.

 

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest