Nieuws
1290076
Nieuws

Koopwoede Black Friday barst los

Na Thanksgiving is het tijd voor het koopjesfestijn van 'Black Friday'.

Na Thanksgiving is het tijd voor het koopjesfestijn van 'Black Friday'.

NEW YORK - Als de dankwoorden voor Thanksgiving zijn gesproken, de kalkoen is verorberd en dat stukje appeltaart er ook nog wel bij kon, worden de Amerikanen bevangen door koopjeswoede. Black Friday heet de dag na Thanksgiving, omdat 60 procent van de Amerikanen dan alvast gaat shoppen voor Kerstmis. Dat levert veelal ontluisterende beelden op van mensenmassa's die vechten om de beste aanbiedingen.

Na Thanksgiving is het tijd voor het koopjesfestijn van 'Black Friday'.

Na Thanksgiving is het tijd voor het koopjesfestijn van 'Black Friday'.

De shoppers bereiden zich op het ergste voor, blijkt uit verhalen in Amerikaanse media. Zo spoot een vrouw in Californië in 2011 met pepperspray om de menigte te verdrijven, zodat zij gemakkelijker bij de aanbiedingen kon. Het incident zorgde voor paniek in de menigte, waardoor twintig mensen gewond raakten.

Geweer

Een man die een jaar later tijdens een gevecht over de uitverkoop in zijn gezicht werd geslagen, reageerde door zijn semiautomatisch geweer te trekken. Hoewel hij in eerste instantie werd aangehouden, constateerde de politie later dat hij in zijn recht stond en kreeg hij zelfs een tegoedbon van de betreffende winkel.

Een vrouw die in Wisconsin probeerde voor te dringen en daardoor ruzie kreeg, dreigde de menigte neer te schieten. Ze bleek geen wapen bij zich te hebben, maar werd wel aangehouden. Tegen de zender CNN zei ze naderhand dat ze alleen bang was dat het speelgoed dat ze voor haar dochter te pakken wilde krijgen, na haar vrijlating uitverkocht zou zijn.

Voorbereiding

De zoektochten naar een parkeerplaats, lange rijen voor de winkels en de dichte mensenmenigte nopen de Amerikanen ertoe zich goed voor te bereiden. Zo gaan veel mensen met een lijst van te kopen aanbiedingen op pad en verdiepen ze zich van tevoren alvast in de inrichting van de winkels.

Google helpt het winkelend publiek dit jaar met een speciale app, die realtime aangeeft op welke plaatsen het druk is en hoe lang de meeste mensen in een winkel blijven. Het lijkt een beetje een Big Brother-app, maar kan de shoppers wel een hoop stress schelen. Wie helemaal geen stress wil, kan beter wachten tot maandag. Dan is het Cyber Monday, de dag dat ook online veel artikelen in de aanbieding gaan.