1291453
Nieuws

Eenjarig jubileum voor eigen keurmerk

Marit Timmerman loopt over van ideeën om Amsterdam Made nog verder te laten groeien.

Marit Timmerman loopt over van ideeën om Amsterdam Made nog verder te laten groeien.

Amsterdam - Tafelzuur van Kesbeke, worst van Brandt & Levie, fietsen van Roetz en bier van Brouwerij ’t IJ of De 7 Deugden. Om de unieke lokale producten nog sterker te profileren, voeren zij het keurmerk ’Amsterdam Made’. Het kwaliteitslabel viert dit weekeinde haar éénjarig jubileum.

Marit Timmerman loopt over van ideeën om Amsterdam Made nog verder te laten groeien.

Marit Timmerman loopt over van ideeën om Amsterdam Made nog verder te laten groeien.

„We zijn in ons eerste jaar explosief gegroeid”, glundert Marit Timmerman. „En we hebben nog zoveel leuke ideeën, maar komen simpelweg tijd en mensen tekort om ze allemaal uit te voeren.” Timmerman is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de stichting Amsterdam Made, die wordt gesteund door de gemeente. „De gemeente wilde graag de lokale ’maakeconomie’ versterken en verduurzamen. Er worden zoveel mooie dingen gemaakt in Amsterdam en tegelijk is de stad uitgegroeid tot een ijzersterk merk. Aan ons de taak om dat te verbinden en verder te stimuleren.”

Amsterdam Made vertegenwoordig meer dan tweehonderd bedrijfjes, die elk negentig euro per jaar betalen. Voorwaarde is dat zij een fysiek product vervaardigen en gevestigd zijn in de metropoolregio. Timmerman: „Circa dertig producten voeren inmiddels het Amsterdam Made-keurmerk, ook voor de vaak wat kleinere bedrijven spelen we eveneens een zeer waardevolle rol. We vormen gezamenlijk een community en we bieden een netwerk waarbij makers elkaar inspireren en helpen, zowel bij events als daarbuiten. Zo hoeven ze niet ieder afzonderlijk opnieuw het wiel uit te vinden. Ze kunnen gezamenlijk diensten afnemen en korting krijgen.” Amsterdam Made biedt de aangesloten productmakers bovendien bekendheid via haar sociale media-kanalen en stimuleert verkoop via haar webshop en door makers in contact te stellen met andere verkoopkanalen.

„We merken aan alles dat we in een enorme behoefte voorzien”, vervolgt Timmerman. „En onze ambities reiken nog verder. Niet alleen hopen we over een jaar nog meer makers te vertegenwoordigen, ook willen we een soort online forum bouwen waar onze leden hun vraag en aanbod kunnen uitwisselen om meer synergie te krijgen. Maar onze grootste wens is een fysieke plek creëren waar je niet alleen uitsluitend puur Amsterdams kunt eten en drinken, maar ook de tafels, stoelen en borden waarvan je eet, uit de stad komen en kunt kopen.”