Nieuws/Binnenland
1292523
Binnenland

’Crepeerindex’ waarschuwt scholieren voor studies met slechte vooruitzichten

Opleiding tot hongerloon

Leiden - Wie er nu voor kiest om culturele antropologie of theologie te gaan studeren, heeft grote kans om daarna een zwaar onderbetaalde baan te krijgen. Uit de ’crepeerindex’ van de Keuzegids Universiteiten 2017 die vandaag verschijnt, komt naar voren dat 15 procent van de pas afgestudeerden in kunst- en cultuurstudies een hongerloontje heeft van minder dan €900 bruto per maand.

„Er zijn opleidingen waarmee je structureel minder goed op de arbeidsmarkt landt dan andere. Het kan voor de eindexamenkandidaten op het vwo geen kwaad om daar rekening mee te houden. De slogan ’Studeer gewoon wat je wilt’ is toch wat naïef”, zegt samensteller Frank Steenkamp van de Keuzegids.

Volgens Steenkamp is het duidelijk; scherper dan ooit is er sprake van een tweedeling tussen alfa’s (talen) en gamma’s (psychologen, antropologen) aan de ene kant en de bèta’s aan de andere kant. „De bèta’s bestaan onder andere uit technici, ict’ers, artsen, economen, bedrijfskundigen, fysici en chemici.” In de top tien van grootverdieners staat het maandsalaris van de pas afgestudeerde tandheelkundige op 1 met €5330 bruto. Op twee en drie van de ’grootverdieners’ staan de studies international business (€3260) en geneeskunde (€3140). ’Flopstudie nummer één’ -waarbij het diploma onderbenut is- is taal- en literatuurwetenschap; slechts 29 vindt een baan op academisch niveau.

De samensteller van de Keuzegids geeft tips voor de aanstaande studenten: „Doe er tweede studie bij, zodat je een unieke combinatie van kennis hebt. En laat je na het afstuderen niet te snel verleiden tot een onbetaalde stage; doe dat alleen als die echt bedoeld is als opstap naar een serieuze baan. Want voor je het weet beland je in een soort ’hunger game’ waarbij je met andere slecht betaalde academici om een kruimeltje strijdt.”

In de Keuzegids zijn 400 universitaire opleidingen beoordeeld. Bijna zestig krijgen het label ’topopleiding’. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de mening van de studenten, aansluiting op de arbeidsmarkt, het salaris, studiesucces en het aantal colleges.

Doe mee aan de Stelling van de Dag: Financieel perspectief belangrijk bij studiekeuze

’Dat zie ik daarna wel’

Annemarie Foppen (22) doet een theologische researchmaster en onderzoekt religieus leiderschap binnen de Protestantse Kerk, waar ze zelf ook lid van is. „Tijdens mijn middelbareschooltijd las ik allerlei boekjes over het geloof. Die interesse groeide uit tot mijn keuze voor theologie.” Foppen dacht daarbij kort aan het perspectief op de arbeidsmarkt, of aan hoeveel ze als theoloog zou kunnen gaan verdienen. „Maar ik dacht ook ’dat zie ik daarna wel’.” Na haar afstuderen wil ze een promotieplek in de wacht slepen. Lukt dat niet, dan gaat ze een psychologiemaster doen. „Ik heb breed ingezet en die bachelor ernaast gedaan. Dat is mijn plan B. Maar ik zou ook graag als theoloog een organisatie of de politiek adviseren.”

’Het tegendeel bewijzen’

Riks Noorman (24) is eerstejaars antropologiestudent. „Ik vind het mega-interessant. Deze studie geeft me een heel andere kijk op de wereld.” Hiervoor studeerde hij commerciële economie. „Je moest lijstjes in je hoofd stampen, dat hielp me niet.” Noorman hoort vaak dat er weinig werk te vinden is als antropoloog en wil ’het tegendeel bewijzen’. „Bij ieder buitenlands project van een bedrijf is antropologie van belang. Ik denk dat bedrijven de toegevoegde waarde van antropologen vaak onderschatten. Daar wil ik onderzoek naar doen.” Het financiële perspectief heeft de keuze van Noorman, die ook ondernemer is, niet beïnvloed. „Uiteindelijk kan je, als je ergens echt goed in bent en in gelooft, met alles wel werk vinden.”

’Niet op kansen gelet bij keuze’

Hany Majeed (21) is derdejaars student farmaceutische wetenschappen. Oorspronkelijk wilde hij geneeskunde studeren om ’mensen te kunnen helpen’, maar hij werd uitgeloot. „Deze studie was toen een logische keuze. Ik wil in een wetenschappelijk laboratorium nieuwe medicijnen ontwikkelen en bestaande medicijnen verbeteren. Maar eerst promoveren. Dan zijn je kansen veel beter.” Vooraf was Majeed zich niet bewust van de financiële vooruitzichten. „Na mijn eerste jaar kwam ik erachter dat die goed zijn. Mooi meegenomen!” De student werd alsnog ingeloot voor geneeskunde, maar die kans liet hij aan zich voorbij gaan. „Ik was al zo op dreef gekomen. En er zit veel scheikunde in mijn studie, daar hou ik van.”