Nieuws
1293563
Nieuws

Keurmerk moet duidelijkheid geven aan koper

Gebruikt apparaat wint populariteit

Computers worden opgeknapt bij het Leidse bedrijf Infotheek om daarna te worden verkocht.

Computers worden opgeknapt bij het Leidse bedrijf Infotheek om daarna te worden verkocht.

Amsterdam - Bedrijven en consumenten nemen steeds vaker genoegen met gebruikte producten. In de computermarkt is het aandeel van deze apparatuur in de belangrijkste markten van Europa inmiddels zelfs bijna 20%.

Computers worden opgeknapt bij het Leidse bedrijf Infotheek om daarna te worden verkocht.

Computers worden opgeknapt bij het Leidse bedrijf Infotheek om daarna te worden verkocht.

In de Benelux, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is het aandeel gebruikte apparatuur inmiddels goed voor tussen de €15 en 18 miljard, zo becijferde McKinsey, terwijl de markt als geheel krimpt. De consultancyfirma verwacht de komende jaren een groei van 2% per jaar.

McKinsey onderzocht het potentieel van de markt voor gebruikte apparatuur in opdracht van private-equityhuis Altor. Dat heeft mede op basis van deze gegevens besloten Infotheek over te nemen. Infotheek is Europees marktleider in gebruikte apparatuur en zag in zes jaar zijn omzet verzesvoudigen tot ruim €350 miljoen in 2016.

Acceptatie

Ceo Jordy Kool van het bedrijf schrijft deze stormachtige ontwikkeling toe aan de acceptatie van gebruikte onderdelen. „Bedrijven gaan bewuster om met hun apparatuur. Ze schrijven hem zelf niet meer volledig af omdat deze ook na gebruik nog waarde vertegenwoordigt. Daarnaast zien ze dat het hergebruiken van onderdelen natuurlijk beter is voor het milieu.”

Niet al deze apparatuur begint meteen aan een tweede leven. Met name in de grootzakelijke markt wordt dergelijke apparatuur eerst opgeknapt. Deze categorie wordt vaak met de Engelse term ’refurbished’ aangeduid. Ook consumenten kiezen hier vaker voor, ziet UNETO-VNI.

De brancheorganisatie voor de technische detailhandel juicht deze ontwikkeling toe, maar ziet hierdoor wel de geleverde kwaliteit uiteenlopen. Hoofd consumentenzaken Rob Wierenga: „Bij een nieuw apparaat weet je waar je aan toe bent, maar bij een opgeknapte niet. Bij met name telefoons neemt het aantal klachten over slechte reparaties toe.”

Reparateurs

UNETO-VNI ontwikkelde daarom samen met gespecialiseerde smartphone-reparateurs als Swoop een keurmerk voor telefoonreparatie. „We hadden al keurmerken voor reparateurs voor onder meer televisies en wasautomaten. Nu kunnen ook bedrijven die telefoons repareren een Erkend Reparatiebedrijf worden”, aldus Wierenga. „Daarmee geven we consumenten duidelijkheid.”

Wierenga begrijpt wel dat gebruikte apparatuur in trek raakt. „In de eerste plaats omdat we niet alles na gebruik meteen weg hoeven te gooien. Maar daarnaast worden de verschillen tussen het nieuwste en de voorgangers kleiner. Mijn vrouw zou bijvoorbeeld blij zijn met een oudere iPhone, zolang de accu het nog maar goed doet.”

Kool van Infotheek ziet bij bedrijven ook andere oorzaken. „Dat heeft deels met de prijzen te maken, die tot 60% lager liggen. En soms hebben bedrijven oudere apparatuur simpelweg nodig omdat ze de nieuwere niet ondersteunen.”

Keurmerk

Kool ziet het liefst ook een algemeen keurmerk voor de producten in plaats van de reparateurs. „De reparateur is niet per se de verkoper. Voor kopers van gebruikte apparatuur wordt met dit keurmerk nog steeds niet duidelijk of een product aan zijn eisen voldoet.”

Infotheek heeft voor computers zelf de ’approved selection’ van apparaten die aan twintig criteria voldoen. Wierenga heeft zijn twijfels over individuele initiatieven. „We moeten oppassen dat er geen wildgroei van keurmerken ontstaat.”

Meld u hier gratis aan voor de nieuwsbrief van DFT Avond.