Nieuws
1298292
Nieuws

Ceo stapt op na dood door overwerk

Tadashi Ishii (midden) treedt af als ceo van het Japans grootste reclamebureau Dentsu nadat een werkneemster de dood vond door overwerk.

Tadashi Ishii (midden) treedt af als ceo van het Japans grootste reclamebureau Dentsu nadat een werkneemster de dood vond door overwerk.

De baas van Japans grootste reclamebureau heeft zijn vertrek aangekondigd nadat een werknemer de dood vond door overwerk.

Tadashi Ishii (midden) treedt af als ceo van het Japans grootste reclamebureau Dentsu nadat een werkneemster de dood vond door overwerk.

Tadashi Ishii (midden) treedt af als ceo van het Japans grootste reclamebureau Dentsu nadat een werkneemster de dood vond door overwerk.

Dentsu maakte het ontslag van zijn ceo Tadashi Ishii vandaag bekend in een persbericht. Zijn vertrek komt een jaar na de zelfmoord van Matsuri Takahashi in een van de slaapvertrekken van het bedrijf. Japanse autoriteiten classificeerden de dood van de 24-jarige werkneemster als karoshi, ofwel dood door overwerk.

Een week voor haar dood tijdens Kerstmis 2015 liet Takahashi op social media weten dat ze fysiek en mentaal gebroken was en dat ze dood wilde. De 100 uur aan overwerk die de jonge vrouw in de maand voor haar dood achter de rug had, heeft geleid tot de zelfmoord, concludeerde de arbeidsinspectie in Tokio.

“We betreuren dat we deze mate van overwerk voor onze nieuwe werkneemster niet hebben kunnen voorkomen”, zei de vertrekkende ceo tijdens een persconferentie over Takahashi die 8 maanden in dienst was bij Dentsu.

De veeleisende cultuur op de werkvloer van Dentsu krijgt al langer kritiek. Volgens toezichthouders zou het bedrijf de arbeidswet hebben overtreden. Karoshi is echter een probleem voor heel Japan. Per jaar vinden 2000 mensen de dood door overwerk. Niet alleen door werkstress die leidt tot zelfmoord, maar ook door hartaanvallen en beroertes. 

Dentsu besloot naar aanleiding van de kritiek de lichten om 10 uur ’s avonds uit te doen, om zo werknemers richting huis te bewegen. Uit een onderzoek naar karoshi van de Japanse overheid blijkt echter dat Japanners veel meer uren op kantoor doorbrengen dan werknemers in andere landen doen, ook als het bedrijf pogingen doet om de werk-privébalans te verbeteren.