Nieuws
1301046
Nieuws

TMG beraadt zich op overname

De directie en de commissarissen van de Telegraaf Media Groep (TMG) beraden zich over een voorgenomen overname door het Belgische Mediahuis en de grootaandeelhoudersfamilie Van Puijenbroek. Het indicatieve bod is €5,25 per aandeel, een premie van 50% bovenop de laatste koers van het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf.

De commissarissen en het bestuur van TMG hebben Mediahuis toegang gegeven tot informatie die van belang is voor de waardering van de onderneming, aldus de verklaring van TMG woensdagmiddag.

Het bod is afkomstig van Mediahuis en VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek, die via zijn investeringsvehikel 41,3% van de aandelen TMG in handen heeft.  TMG omschrijft het bod als "een niet-bindend voorwaardelijk voorstel". Het mediabedrijf zegt het bod te gaan vergelijken met andere opties, zoals zelfstandig voortgaan.

In België brengt Mediahuis onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en binnenkort ook Metro op de markt. In Nederland bezit de uitgever sinds vorig jaar het NRC Handelsblad. Begin dit jaar werd ook Concentra Media Nederland overgenomen, de uitgever van De Limburger en het Limburgs Dagblad.

De handel in aandelen TMG werd woensdagmiddag even na één uur op last van de AFM stilgelegd. Rond kwart over vijf in de namiddag ging de handel weer van start. TMG sloot op €5.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) stelt dat een eventuele overname van TMG door Mediahuis slecht kan zijn voor de pluriformiteit van het medialandschap. Tegelijkertijd ziet de vakbond ook een pluspunt. "Het is een bedrijf op inhoud en geen investeerder die op snelle winst uit is", aldus secretaris Thomas Bruning. 

Bruning vreest wel dat het lastig is voor De Telegraaf. De krant heeft net een forse reorganisatie achter de rug en is nog druk bezig met het integreren van de regionale titels.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch, zelf een Vlaming, meent dat TMG "blij kan zijn" als het ook door zijn landgenoten wordt overgenomen. "Mediahuis heeft hart voor zijn producten en heeft ervaring met het maken van kranten die lezers willen."