Nieuws

'Etihad wil belang in Air France KLM'

1 / 3

Hollandse Hoogte

Het Indiase Jet Airways consolideert de samenwerking met Air France KLM. Dat zegt commercieel directeur Jayaraj Shanmugam in gesprek met De Telegraaf.

1 / 3

Hollandse Hoogte

Afgelopen maart opende Jet Airways een basis in Amsterdam, tegen de zin van grootaandeelhouder Etihad. Deze Arabische luchtvaartmaatschappij participeert onder meer in Air Berlin, dat inmiddels praktisch is verkocht aan TUI en Lufthansa.

Topman James Hogan had liever gewild dat Jet naar Düsseldorf zou komen, om daar samen te werken met Air Berlin. „We richten ons op consolidatie in de samenwerking met KLM en Air France. Amsterdam doet het goed. Het gaat zelfs beter dan we van te voren hadden verwacht”, zegt Shanmugam.

Etihad

Op Schiphol werken Jet Airways en KLM samen met het Amerikaanse Delta, dat Etihad openlijk bestrijdt vanwege de vermeende staatssteun. Hoewel de toenadering tussen Etihad en Air France KLM op een laag pitje stond, wordt er volgens bronnen weer onderhandeld over een belang van de Arabieren in Air France KLM.

Eerdere pogingen mislukten, omdat topman James Hogan van Etihad de baas wilde zijn en te weinig bood.

Alitalia in etalage

Op dit moment flirt Hogan ook nog met het Duitse Lufthansa, in een poging om van Alitalia af te komen, ook een Etihad-dochter.

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij, ooit een grote KLM-participatie, moet gestut worden met vers kapitaal en koerst opnieuw af op een verlies van een half miljard, zo meldden Italiaanse media de afgelopen dagen.

Door Air Berlin deels onder te brengen middels een leaseconstructie bij Lufthansa, zijn de banden tussen deze concerns aangehaald.

Kannibalisatie

Jet Airways werkt sinds kort met het Amerikaanse Delta samen op Londen Heathrow, met 21 vluchten net zoveel als op Schiphol. „Dit is geen kannibalisatie op Amsterdam”, zegt Gaurang Shetty, operationeel directeur.

„Londen is een zogeheten eindbestemming, op Amsterdam stappen veel Britse Indiërs over op het netwerk van KLM.” Vanuit Schiphol worden er meer Britse bestemmingen gevlogen dan vanuit Heathrow.

Voor Air France KLM is er haast bij om een kapitaalkrachtige partner te vinden. De Amerikaanse regering heeft afgelopen zaterdag toestemming heeft gegeven aan de prijsvechter Norwegian om met goedkoper Aziatisch cabinepersoneel over de Atlantische Oceaan te gaan vliegen.

Reddingsboei in gevaar

Deze routes zijn op dit moment de ‘reddingsboei’ qua verdiensten voor de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie, dat op dit moment vooral worstelt met interne personeelsconflicten en onwillige vakbonden. Dat betekent dat ook de laatste intercontinentale routes te maken zullen krijgen met ernstige concurrentie.

Ook heeft Air France te lijden onder omzetverlies als gevolg van terroristische aanslagen. Dankzij Jet Airways hebben de Fransen een partner om deze verliezen enigszins te dempen.

Indiërs pragmatisch

„De bezetting van de vliegtuigen is zeer hoog, ook naar Parijs. Indiërs zijn een pragmatisch volk. En op een bevolking van anderhalf miljard zijn er miljoenen die toch naar Europa of de Verenigde Staten willen reizen”, zegt Shetty van Jet Airways tegen De Telegraaf.

Daarbij is India in trek bij het mondiale bedrijfsleven, omdat er er goed Engels gesproken wordt.

Boost

Air France KLM kondigde onlangs de oprichting aan van een nieuwe ‘lowcost’ vehikel ‘Boost’, dat rond 2019 moet gaan vliegen op vakantiebestemmingen in Azië, om de concurrentie met de luchtvaartmaatschappijen met het Midden-Oosten aan te kunnen.

Hoewel geen enkele Franse vakbond positief gereageerd heeft, moet deze nieuwe dochter van Air France moet vanaf Parijs gaan opereren op vakantiebestemmingen, al dan niet in samenwerking met Jet Airways. Shanmugam: „Wij weten nog van niets. Onze huidige ontwikkeling staat los van deze nieuwe maatschappij."

Volg al het luchtvaartnieuws met deze gratis app van DFT