Nieuws/Binnenland

Inkomsten in paar jaar hard achteruit gehold

Taxichauffeurs voelen de pijn

Taxi’s staan in de rij bij het Centraal Station.

Taxi’s staan in de rij bij het Centraal Station.

Foto Hollandse Hoogte

Amsterdam - Taxichauffeurs zien hun inkomsten hard dalen en wijten dat aan de komst van Uber en andere moderne taxiplatforms. Negen van de tien ondervraagde rijders zeggen de afgelopen jaren minder te verdienen dan voorheen en willen dat de overheid ingrijpt.

Taxi’s staan in de rij bij het Centraal Station.

Taxi’s staan in de rij bij het Centraal Station.

Foto Hollandse Hoogte

Dat blijkt uit een onderzoek onder chauffeurs dat is uitgevoerd door de SP, waaraan 207 van de ruim 4000 Amsterdamse rijders hebben deelgenomen. Het merendeel van de deelnemers rijdt voor marktleider TCA.

Uit de enquête komt een beeld naar voren van chauffeurs die in de verdrukking zitten en die boos zijn op de vele veranderingen die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan in de taxibranche. Meer dan de helft van hen zegt zeker vijftig uur per week te moeten werken voor een gemiddeld brutoloon van maandelijks 2877 euro. Volgens negen op de tien ondervraagde chauffeurs is dit inkomen bovendien tussen de 20 en dertig procent gedaald in de afgelopen jaren.

De voornaamste oorzaak van deze inkomensdaling is volgens de geënquêteerden te wijten aan de snelle groei van het aantal taxivergunningen dat wordt verstrekt. Zo heeft de bekendste uitdager van de gevestigde orde, het Amerikaanse bedrijf Uber, inmiddels rond de 1000 zelfstandige chauffeurs voor zich rijden in de regio Amsterdam. Bovendien verwijt een derde van de chauffeurs dat Uber zich schuldig maakt aan valse concurrentie.

Voor de SP, die de stad bestuurt met D66 en VVD, zijn de zorgen van de taxichauffeurs reden om te pleiten voor een maximering van het aantal taxivergunningen. Zo wordt de groei van de sector ingedamd en hoopt raadslid Remine Alberts dat de rust terugkeert op de taximarkt. ,,Er zijn nu gewoon teveel chauffeurs voor het werk wat er is’’, aldus Alberts. ,,Daarom moet er ingegrepen worden, anders werken wij mee aan een race naar de bodem: langer werken voor minder geld. Om dan nog aan een fatsoenlijk salaris te kunnen komen gaan chauffeurs onverantwoord lang achter het stuur zitten. Dat is niet goed voor de verkeersveiligheid.”

Bekende weg

Ook zou de partij graag zien dat een instantie wordt opgericht waar chauffeurs in beroep kunnen gaan tegen de sancties die zij krijgen opgelegd. Daarnaast zouden er meer zones in de stad moeten worden vrijgemaakt waar chauffeurs kort passagiers kunnen laten in- en uitstappen.

Uber reageert laconiek op het onderzoek. ,,Als je de bakkers in Amsterdam vraagt of er te veel of te weinig bakkers zijn, krijg je een vergelijkbaar antwoord, simpelweg omdat ondernemers doorgaans niet zitten te wachten op concurrentie. Het is dan ook vragen naar de bekende weg’’, aldus een zegsvrouw. Uit eigen onderzoek van Uber blijkt juist dat de gemiddelde omzet per uur van een Uber-chauffeur gestegen is van 17,60 euro in 2014 naar 26,80 euro dit jaar.

Samen met SP-kamerlid Eric Smaling presenteert Alberts het onderzoek vandaag op de taxistandplaats bij het Centraal Station.