Nieuws
1311705
Nieuws

Betalingsachterstand? Neem zelf de regie!

Betalingsachterstand of beginnende schulden? Ga niet met de handen in het haar zitten, maar doe er wat aan. Met een aantal telefoontjes kan al veel worden afgesproken, zoals een betalingsregeling. Vaak kan er meer worden geregeld dan u denkt en komt u niet in aanraking met incassobureaus.

Dat het met incassobureaus flink fout kan gaan, werd vandaag duidelijk nu is gebleken dat dat duizenden armlastigen die afgelopen jaren een gerechtsdeurwaarder achter zich aan  kregen, voor vele tonnen zijn opgelicht.

Actie

Beter is om het niet zo ver te laten komen dat er een incassobureau op je wordt afgestuurd. Uit de praktijk blijkt dat er meer te regelen is met schuldeisers dan je van te voren zou denken.

Dat is ook de ervaring van van Noëlle Boon. Hoewel ze een studiefinanciering had en een goede bijbaan, lukte het niet meer om de gas- en lichtrekening te betalen, waardoor ze werd afgesloten. Na drie maanden in de kou te hebben gezeten, vond ze dat het zo niet langer kon. Ze belde de energieleverancier en vroeg om een betalingsregeling. Dat kon: zij kreeg weer gas en licht, de leverancier het nog niet ontvangen geld. Niet in één keer, maar Boon betaalde een extra bedrag bovenop de maandelijkse termijn. Na vijftien maanden was ze schuldenvrij.

Afspraken maken

"Mensen steken vaak de kop in het zand bij een betalingsachterstand. Maar als ze bij een leverancier aangeven dat ze het bedrag graag willen terugbetalen maar het nu even niet hebben, kan er vaak een uitzondering worden gemaakt", zegt een woordvoerster van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). "Mensen die op tijd aan de bel trekken en bereid zijn goede afspraken te maken, kunnen een regeling krijgen."

Regeling

Ook Manno de Vries weet er alles van. Door onregelmatige inkomsten lukt het niet altijd om het einde van de maand te halen. De tv die op afbetaling was gekocht, kon niet meer worden betaald. En de zorgverzekering schoot er ook wel eens bij in. Een telefoontje naar de klantenservice, waarbij hij vertelde dat hij geen 100 euro in de maand kon betalen maar wel 50 euro, zorgde ervoor dat thuis nog steeds tv kan worden gekeken. En de zorgverzekeraar wilde ook een regeling treffen.

"Aanbieders hebben er natuurlijk ook baat bij dat de rekeningen worden betaald. Nog beter is het als je de leverancier een concreet voorstel doet: leg uit hoeveel geld je per maand kunt missen en bied eventueel perspectief: nu kan ik nog 50 euro per maand missen, maar over zes maanden kan ik 75 euro per maand terugbetalen", legt de zegsvrouw van het Nibud uit.

Tips

Toch een brief van een incassobureau in de bus? De Consumentenbond komt met de volgende tips:

  • Vraag bewijs en geef bij een onterechte vordering direct aan dat je niet betaalt. Het is aan de tegenpartij over te gaan tot dagvaarden.
  • Leg een dossier aan van brieven, reacties en verweer.
  • Raadpleeg je omgeving voor kennis en ervaring.
  • Schakel je rechtsbijstandverzekeraar in (als je bent verzekerd): zij kunnen de incassokosten overnemen. Let wel op de hoogte van het eigen risico van je verzekering.
  • Als je in je recht staat, houd dan voet bij stuk; incassobureaus kunnen niet dagvaarden.

Ook zijn op de site van de Consumentenbond brieven te vinden waarmee je bezwaar kunt maken tegen de vordering van een incassobureau.

Het Nibud geeft op de website, zelfjeschuldenregelen.nl, tips hoe je schulden kunnen aanpakken. Ook zijn daar voorbeeldbrieven te vinden die naar schuldeisers kunnen worden gestuurd.