Nieuws/Binnenland

Flinke update voor Volkswagen Golf

— Na alle diesel-ellende is in Wolfsburg het roer omgegooid en stuurt men aan op zuinigere aandrijftechnieken en een voorbereidende fase van autonoom rijden met bijbehorende veiligheid en interactieve connectiviteit. Daarom krijgt de Volkswagen Golf nu een flinke update.

De nieuwe GTI-versie heeft andere koplampen en een 230 pk sterke motor.

De nieuwe GTI-versie heeft andere koplampen en een 230 pk sterke motor.

foto’s volkswagen

De nieuwe GTI-versie heeft andere koplampen en een 230 pk sterke motor.

De nieuwe GTI-versie heeft andere koplampen en een 230 pk sterke motor.

foto’s volkswagen

Vanbuiten is die tussenpaus te herkennen aan de door een kleine chroomstrip geaccentueerde luchtinlaat, die bij de gewone modellen (niet bij deze GTI) over de volle breedte onder de bumper loopt. Verder heeft de auto nog slankere koplampelementen met led-dagrijverlichting.

Het motorenaanbod is aangepast. De 1.2-driecilinder en 1.4-viercilinder verdwenen. Daarvoor in de plaats ontwikkelde VW nieuwe direct ingespoten turbobenzinemotoren: een 1.0-driecilinder (85 of 110 pk) en een 1.5-viercilinder (130 of 150 pk). De 150 pk sterke 1.5 TSI is geen uitgesproken sportmotor. Het maximum koppel van 250 Nm tussen 1500 en 3500 toeren garandeert wel een zeer bruikbare, bijna spontane trekkracht onder uiteenlopende rijomstandigheden, zonder merkbare turbotraagheid. Onder de toevoeging ‘Evo’ beschikt die motor over cilinderuitschakeling voor een lager verbruik cq. geringere CO2-uitstoot. De 1.5 TSI met 130 pk vermogen was (evenals de driecilinder motoren) nog niet beschikbaar voor een testrit, maar die krijgt nog meer technologische innovaties.

En de beruchte Golf diesels? Hoe staat het daarmee? Nou, VW zet de productie van de bestaande 150 en 184 pk 2.0 TDI-motoren gewoon voort, zij het voorzien van AdBlue-injectie dat de stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen neutraliseert. Overigens worden alle Golfs met voornoemde motoren geleverd met een handgeschakelde zesbak of een nieuwe zeventraps DSG-transmissie die de nog feillozer schakelt. De Golf GTI met 230 pk 2.0 TSI heeft nog steeds de DSG-zesversnellingsbak. Daar konden we bij deze testgelegenheid ook nog een blokje mee om en we raakten opnieuw onder de indruk van diens rijeigenschappen en prestaties. Met een opvallend beheerst gedrag in de normale schakelmodus en een overheerlijke, alerte prestatieontwikkeling in ‘Sport’. Steeds akoestisch ondersteund door een kort ’blaffende’ uitlaat bij het schakelen. Het onderstel excelleert bij alle Golfs door een aangename afstemming van de effectieve schokdempers met opvallend lange, comfortabele veerwegen.

De nog sterkere GTI Performance-uitvoering kreeg voor de vorm 15 pk en 20 Nm extra, waarmee het totaal op 245 pk komt. Gebleven is het elektronische sperdifferentieel om de extra kracht op een GTI-waardige manier (zomin mogelijk drama, zoveel mogelijk effectiviteit) op straat te brengen.

Meer dan sportief is de vernieuwde Golf R met 310 pk, die optioneel met diverse interessante opties uitgerust kan worden om hem ondanks zijn bovenal op veiligheid en stabiliteit ontwikkelde wegligging wat spannender te maken. Een titanium sportuitlaat zorgt voor een feller uitlaatgeluid, Michelin Pilot Sport Cup 2-semislick banden voor onvoorstelbaar veel grip en tractie en een sportremsysteem voor de passende remkracht.

Dat Volkswagen een tussenmodel van de Golf op de markt brengt, heeft ook alles te maken met de razendsnelle ontwikkeling op het gebied van zowel veiligheid, connectiviteit als autonome rijfuncties. Want over een jaar of drie moet de Golf helemaal klaar zijn voor het volgende decennium. Het aangepaste instrumentarium met toegevoegde functies voor interactief infotainment laat zich al deels met gebaren bedienen. Dat overtuigde nog niet, want het reageerde wat traag. Een projectie van het navigatiesysteem tussen de twee digitale klokken (naar wens ook groter of kleiner in te stellen) kenden we al van de Passat. Aan een goede afwerking en hoogwaardige materiaalkwaliteit voegde VW voor de Golf nog wat toe. Qua design blijft een Golf echter behoudend.

Onzichtbaar, maar juist in dat opzicht grote stappen voorwaarts makend is de toegevoegde veiligheidstechniek met in totaal elf assistentie- en waarschuwingssystemen. En ondanks de toegevoegde standaarduitrusting zijn de nieuwe Golf-modellen wel iets scherper geprijsd. De prijzen beginnen bij 21.990 euro en lopen door tot 57.450 euro voor de allerduurste vijfdeurs R-uitvoering. De populaire GTI is er voor 38.750 euro.