Nieuws/Binnenland

Noodzaak extra trappen Moreelsebrug ’verzwegen’

Grotere drukte nekt nieuw CS

Door John Maes en Mike Muller

De Moreelsebrug werd vorig jaar vlak voor de opening ’getest’ door hardlopers.

De Moreelsebrug werd vorig jaar vlak voor de opening ’getest’ door hardlopers.

De Telegraaf

Utrecht - Op met name de perrons 4, 7 en 8 van het vernieuwde station Utrecht Centraal worden op termijn capaciteitsproblemen verwacht. Er is dan te weinig ruimte om bij grote drukte de reizigers van de perrons naar de terminal en vice versa te verplaatsen.

De Moreelsebrug werd vorig jaar vlak voor de opening ’getest’ door hardlopers.

De Moreelsebrug werd vorig jaar vlak voor de opening ’getest’ door hardlopers.

De Telegraaf

Deze onrustbarende mededeling werd gedaan door een ervaren medewerker van ProRail tijdens een zitting bij de Raad van State over de Moreelsebrug in mei 2014, zo blijkt uit stukken die door deze krant zijn opgevraagd met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur.

Het was Klépierre en haar voorganger Cório, beheerder en verhuurder van winkelcentrum Hoog Catharijne, alles aan gelegen die bevestiging terug te zien in een zogenoemd loopstromenonderzoek dat uit 2012 zou dateren.

Via de rechtbank werd een getuigenverhoor afgedwongen, ondanks juridisch verzet van stationsbeheerder ProRail. Tijdens het verhoor in september 2015 trok de medewerker in kwestie zijn uitlatingen niet in. „Je zou in theorie een tunnel kunnen aanleggen, maar dat is geen reële optie.”

Het aanleggen van de veelbesproken extra trappen zou veruit de goedkoopste oplossing zijn. ProRail maakte bij de behandeling van het Wob-verzoek van De Telegraaf overigens bezwaar tegen openbaarmaking van de verhoren.

HC/Cório/Klépierre heeft ook verwoede pogingen gedaan om een loopstromenonderzoek uit 2012 van ProRail boven tafel te krijgen. Maar zelfs via een Wob-verzoek kwam de gevraagde informatie niet aan het licht.

De Moreelsebrug, voorheen Rabobrug, is wellicht het meest heikele dossier in het Utrechtse stationsgebied. Al jarenlang speelt de discussie over het wel of niet aanbrengen van trappen tussen perrons en brug.

De trappen gaan er op termijn wel komen, maar wanneer is nog onduidelijk. Klépierre probeert de aanleg zo lang mogelijk uit te stellen, omdat elke reiziger die via de Moreelsebrug het station verlaat niet langs de winkels in Hoog Catharijne komt, en dat scheelt omzet.