Nieuws
1330507
Nieuws

'Energieleverancier onzorgvuldig met kredietbeoordeling'

Energieleveranciers rekenen soms onterecht hoge waarborgsommen en informeren consumenten slecht over de achterliggende motieven. Dat meldt de Consumentenbond die de energieleveranciers oproept hier zorgvuldiger mee om te gaan.

Energieleveranciers kijken in hun eigen systeem of er geen schulden zijn voor ze een nieuwe klant accepteren en schakelen daarnaast een kredietinformatiebureau in voor een zogenoemde kredietscore. Op basis daarvan besluit een energieleverancier of hij een waarborgsom vraagt.

Reputatie van de buurt

Soms moeten potentiële klanten een borgsom betalen omdat ze volgens het kredietinformatiebureau statistisch gezien een verhoogd risico vormen: ze wonen in een wijk met veel wanbetalers of er woonde vroeger een wanbetaler op hun adres. Die consumenten krijgen een lage kredietscore terwijl ze zelf geen schuld of aanmaningen op hun naam hebben staan, zo blijkt uit meldingen die bij bond binnenkomen.

De Consumentenbond wil dat energieleveranciers bij het beoordelen van de kredietwaardigheid van potentiële klanten niet kijken naar de 'reputatie’ van een buurt. Ook kunnen de leveranciers de krediettoetsing vooraf en achteraf beter toelichten en helpen als er fouten gemaakt zijn in die toetsing.

€800 borg

Op het meldpunt 'De Dupe van je Data’ ontving de Consumentenbond tientallen klachten over onterecht hoge borgsommen door energieleveranciers. Die borg kan oplopen tot €800 en consumenten die om uitleg vragen, worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd. De meeste meldingen kwamen binnen over Nuon en Vandebron en de Consumentenbond heeft deze bedrijven hierop aangesproken. Vandebron heeft direct toegezegd met oplossingen te komen.