Nieuws
1333765
Nieuws

Miljoenenblauwtje baas advertentiereus WPP

Martin Sorrell, topman van het grootste advertentiebedrijf ter wereld, is £22 miljoen aan beloning kwijtgeraakt. Sorrell verdient nu ruim £48 miljoen.

Sorrell geldt als een van de best beloonde topmensen in Londen. Reclamebedrijf WPP, dat vrijwel alle multinationals met marketing en advertenties bedient, werkt al jaren als een barometer van economische groei.

De tot Sir benoemde Sorrell verloor zijn beloning niet omdat de omzet en winst van het concern terugging. Die namen in 2016 opnieuw toe.

Uit het jaarverslag blijkt echter dat de raad van commissarissen tegemoet komt aan de jarenlange kritiek van een toenemend aantal aandeelhouders op zijn beloningspakket. Dat liep vorig jaar inclusief andere beloningsvormen op tot $102 miljoen.

Forse tegenstand

Destijds stemde een derde van de aandeelhouders tegen deze beloning. Sorrell (1945) verdedigde zijn pakket altijd met de verwijzing naar de groeiende waarde van WPP met 134.000 werknemers dat hij zelf heeft opgebouwd.

Ook afgelopen week herhaalde hij zijn mantra van afgelopen jaren. In 2016 zei hij daarover: "Dat bedrag is heel terecht, omdat het prestaties beloont." In 2012 krijg hij een 48% beloningsverhoging ten opzichte van 2011.

"Ik dacht dat het de bedoeling is om ons als ondernemers op te stellen, niet als bureaucraten."

Afzwakking groei

Sorrell, die zweert bij statistisch onderzoek en online vernieuwing, waarschuwde afgelopen week voor afname van groei vanuit Azië. Hij erkende daarnaast voor het eerst de opkomst van het populisme totaal verkeerd te hebben ingeschat.

Bedrijven houden hun cash momenteel vast en steken het nieuwe in nieuwe technologie en investeringen in groei, zei Sorrell over de orderstroom.

Third Brother

Sorrell begon in 1975 bij het familiebureau Saatchi&Saatchi. Daar werd hij als 32-jarig hoofd financiën al snel de 'third brother' genoemd.

Daarna vertrok hij naar de tassenmaker Wire and Plastic Products (WPP)  om de markt te choqueren door zijn grootste concurrent J. Walter Thompson voor $566 miljoen over te nemen. Kort erop kocht hij Ogilvy and Mather voor $825 miljoen.