Nieuws

Test mountainbikes

Mountainbikes: echt wat te kiezen

Ploeteren tijdens onze fietstest in Vaals
1 / 5

Ploeteren tijdens onze fietstest in Vaals

Matty van Wijnbergen

Zuid-Limburg voelt voor mountainbikers als thuiskomen. Aan hellingen, bospaden en uitdagende trails geen gebrek. Een prima omgeving voor onze mountainbiketest.

Ploeteren tijdens onze fietstest in Vaals
1 / 5

Ploeteren tijdens onze fietstest in Vaals

Matty van Wijnbergen

De testfietsen zijn 29-inch mountainbikes, ook wel twentyniners. Ze zijn al enkele jaren in trek. Afgaande op verkoopcijfers van twee bandenfabrikanten zijn deze types met grotere wielmaat momenteel de meest verkochte mountainbikes. RAI Vereniging bevestigt deze populariteit.

De iets grotere wielmaat van dit model zorgt ervoor dat je koersvaster bent, meer grip hebt vanwege het grotere loopvlak en gemakkelijker over obstakels rolt. Voor Nederlands terrein waar parcoursen over het algemeen iets minder technisch zijn dan in bergachtige gebieden, zijn twentyniners ideaal.

Lees meer op Nationalefietstest.nl

 

Aandrijving en schakelen

Dat het louter 29-inch testfietsen zijn, wil nog niet zeggen dat ze allemaal eender zijn. Zeker als het aankomt op de aandrijving en schakelen zien we verschillen. In de test is er één mountainbike met een triple crankstel, dus met drie kettingbladen voor: de Rose Count Solo 1. Dat is inmiddels ietwat ouderwets. Gebruikelijker is het om twee bladen voor te hebben, wat bij de overige testfietsen wel het geval is.

Het verschil tussen trendsetter en volger wordt ook op andere punten duidelijk. Met de 10 speed-groepen laten de Trek Superfly 5 en de Grand Canyon AL SL 7.9 in deze test zien qua techniek niet voorop te lopen. De fietsen met 11 speed en twee voorbladen hebben onze voorkeur omdat je daarmee iets meer schakelmogelijkheden hebt.

 

Vering

De testmodellen zijn alle hardtails, dus mountainbikes met enkel een geveerde voorvork. Daar is de prijscategorie (899-1249 euro) ook naar. Deze fietsen zijn doorgaans betaalbaarder dan full suspensions. Voor een goede ’fully’, met voor- én achtervering, leg je gemiddeld een paar honderd euro meer neer.

De keuze tussen beide types is grotendeels afhankelijk van de persoonlijke voorkeur en het gebruik van de fiets. Hardtails zijn prima voor mensen die op minder ruig terrein rijden en een krachtigere accelaratie wensen. Full suspensions hebben de voorkeur van mensen die boomwortels, rotsen en andere obstakels op hun trail krijgen. Kijk dus naar je doel voor je koopt.

Bij hardtails komt de vering uit de voorvork. Die bepaalt samen met het frame grotendeels het rijgedrag van de fiets. Dus hebben we de geveerde voorvorken onder de loep genomen en vergeleken. De verschillen zitten met name in de werking van de vering, het gewicht, de instelmogelijkheden en stijfheid.

De Grand Canyon AL SL 7.9 staat met de Reba-vork van Rockshox eenzaam bovenaan. Die levert op het Limburgse parcours uitstekende, degelijke prestaties en functioneert soepeler. Voor een hardtail van ongeveer 1200 euro is montage van de Reba redelijk bijzonder. Je verwacht zo’n vork eerder op een mountainbike in een duurdere prijsklasse.

Minder waardering is er voor de vork van de Fuji Nevada 29 LTD. Deze vering biedt niet het gehoopte comfort. Detail: in de test is het de enige hardtail die geen lock-out op het stuur heeft voor aanpassing van de suspension. Voor mensen die net beginnen te mountainbiken, kan het fijn en veiliger zijn om juist wél een lock-out op het stuur te hebben.

 

Rijgedrag

Qua rijgedrag zijn de mountainbikes wisselend en heb je als consument daadwerkelijk iets te kiezen. De Cannondale Trail 1 is bijvoorbeeld lekker wendbaar. Als je door de bocht gaat, merk je dat deze zich daar goed voelt. Datzelfde geldt voor de Trek Superfly 5. Dat komt mede door de verhoudingsgewijs langere bovenbuis en korte achtervork.

De Grand Canyon AL SL 7.9 is juist een goede allrounder die op allerlei ondergronden het gevoel geeft dat je de fiets onder controle hebt. Met de relatief korte stuurpen stuurt hij bovendien vrij agressief. Ook de Cube LTD Pro 29’’ voelt zich op alle terreinen als een vis in het water. Je bestormt hiermee de bossen en heuvels en accelereert rap op vlakke grond.

De Bulls Copperhead 29 Supreme is vooral een fiets voor typisch Nederlandse rondjes die doorgaans minder technisch zijn. Het frame is erg strak en geeft weinig mee, mede door de dikke zadelpen. De Rose Count Solo 1 is eveneens een mountainbike die stijf is en desondanks relatief licht. Geschikt voor het Nederlandse terrein is ze geschikt.

De test heeft plaatsgehad onder droge en natte omstandigheden waardoor de prestatieverschillen tussen banden opvallen. De banden van de Ghost Kato 7 en Cube LTD Pro 29’’ komen goed uit de test. Ze rollen prima als het droog is en bieden grip bij nat weer. De smalle band van de Cannondale Trail 1 (Nine Line, WTB) slipt weg in de klimmetjes van de testomloop en loopt in de modder redelijk snel vol, maar heeft wel grip op droger terrein. De band van de Trek Superfly 5 (XR 1 Expert, Bontrager) levert vooral op droge en harde ondergrond uitstekend werk af.

Afwerking

Fabrikanten hebben hun mountainbikes op verschillende manieren afgewerkt. Neem de Cannondale Trail 1. Alle kabels gaan daarbij buitenom. Daar valt iets voor te zeggen, want vervanging en onderhoud zijn zo gemakkelijker. Je hebt bovendien geen kans op gerammel van kabels. Clean en strak is het natuurlijk niet.

Bulls heeft er bij de Copperhead 29 Supreme voor gekozen om de kabels wél door het frame te leiden. Bij Treks Superfly 5 lopen enkel de schakelkabels binnendoor. De openingen zijn beperkt, dus vervanging is een uitdaging. De achterremkabel loopt over de onderbuis.

De afmontage, bepalend voor onder meer de rem- en schakelprestaties, is bij alle mountainbikes ruim voldoende. De Ghost Kato 7 heeft bijvoorbeeld een Shimano XT achterderailleur, een SLX voorderailleur en SLX SL shifters. Het is de gemiddelde standaard in deze prijsklasse. De Cube LTD Pro 29’ is zelfs volledig XT afgemonteerd. Sommige fabrikanten gebruiken enkele onderdelen van een ’non-serie’, dus zonder standaard groepcode.

Conclusie

De Cube LTD Pro 29’’ komt als winnaar uit deze test. Deze mountainbike biedt veel waar voor je geld (1099 euro). De mountainbike presteert uitstekend onder verschillende omstandigheden, heeft een degelijke voorvork (Rockshox Recon Silver TK) en is met XT goed afgemonteerd. Wie net begint met mountainbiken en vooral tochten in eigen land maakt, zal zich hier zeker geen buil aan vallen.

Vijlenerbos

De mountainbikes zijn getest in het Vijlenerbos in Zuid-Limburg. De testers reden een van tevoren uitgezet parcours met klimmetjes en hellingen onder wisselende omstandigheden: bij droog en nat weer. Na een aantal testrondes wisselden de mountainbikers van fiets. De hardtails zijn beoordeeld op de afwerking, het rijgedrag, comfort en schakel- en remprestaties.

Terminologie

26-inch: mountainbikes met een 26-inch wielmaat zijn wendbaarder. Bovendien kun je er sneller mee optrekken. Je hebt echter een lagere topsnelheid, de grip is doorgaans minder en je geniet minder comfort.

29-inch: mountainbikes met een grotere wielmaat waarmee je gemakkelijk obstakels kunt nemen. De wielen bieden meer comfort en hebben meer grip, wat valt te merken bij klimwerk. De topsnelheid ligt hoger. In vergelijking met 26-inch is de fiets minder wendbaar.

27,5-inch: een tussenmaat. Sommige mountainbikers – voorkeuren verschillen uiteraard – steken hierop een dikkere en bredere band om het comfort van de twentyniner te evenaren. Met de 27,5-inch fiets behouden ze tegelijkertijd de wendbaarheid van een mountainbike met een kleinere wielmaat.

Lock-out: vrijwel alle vorken hebben vandaag de dag een lock-outfunctie. Daarmee kun je de vering uitschakelen. Prettig voor op de weg en tijdens het klimmen. Bij een lock-out op het stuur kun je de vork van afstand bedienen. Zit er geen op het stuur, dan moet je de knop op de vorkpoot draaien.

Hardtail: een mountainbike met enkel een geveerde voorvork. Vooral geschikt voor minder ruig terrein en sporters die een krachtige acceleratie willen.

Full suspension: een mountainbike met een geveerde voor- en achtervork. Vooral geschikt voor parcoursen met lastige obstakels.

Verschillen voorvork: de werking van de vering, het gewicht, de instelmogelijkheden, stijfheid en duurzaamheid bepalen vooral het verschil. Een duurdere vork is vaak iets beter, omdat deze soepeler functioneert.

Steekas: de steekas vergroot de stijfheid in het wiel. We zien ze vooral op duurdere fietsen (vanaf 1500 euro). Bij twentyniners, mountainbikes met een grotere wielmaat, zijn steekassen in trek.

Lees ook:

- Nationale Fietstest 2017: Stadsfietsen

- Nationale Fietstest 2017: Toerfietsen

- Nationale Fietstest 2017: E-bikes

- Nationale Fietstest 2017: Racefietsen (999 - 1499 euro)

- Nationale Fietstest 2017: Racefietsen (1499 - 2499 euro)

Bekijk meer van