Nieuws
1337066
Nieuws

Miljoenenomzet uit 3D-campagnes

De uitbreiding in Amsterdam.

De uitbreiding in Amsterdam.

Met een virtual reality-bril op door je nieuwe woning en de nog te bouwen wijk lopen. Kopers hapten toe en bestelden huizen direct online. Digitaal bureau TamTam behoort dankzij zulke projecten en campagnes tot de Nederlandse top.

De uitbreiding in Amsterdam.

De uitbreiding in Amsterdam.

Dit bureau blijkt een onopvallende tanker in digitale marketing, die dankzij kapitaalsteun van private equityfonds Waterland internationaal met overnames doorgroeit.

Voor een nieuwbouwwijk in Overijssel van BPD, het voormalige Bouwfonds en de grootste gebiedsontwikkelaar in Nederland, ontwikkelde TamTam de virtuele woonwijk. Klanten zetten hun smartphone in een houder en kijken thuis via een app virtueel rond. Via een digitaal platform kunnen klanten hun favoriete huis samenstellen en in een winkelmandje plaatsen.

Een kwart van de huizen werd zo online verkocht. Volgend jaar mikt de vastgoedleverancier al op 30% verkoop via het online platform.

Realistischer

,,Wij gebruiken virtual reality om voor mensen eerder een realistischer beeld te schetsten, niet die geijkte reclamefolder en sites waarop de zon altijd schijnt”, typeert direcDimi Albers van TamTam de aanpak. ,, Mensen zien hiermee ook hoe eens hun huis er in de late avonduren met straatverlichting bij staat. Realistischer.”

Voor energieleverancier Oxxio bouwde het in 1996 opgerichte bureau TamTam een app. Niet voor ‘erbij’, zoals vaak gebeurt, maar als centrum voor alle communicatie met klanten. Die er een smartphone bij kregen.

Alle data van klanten komt er voor Oxxio afgeschermd bij elkaar. TamTam helpt in data patronen herkennen. Servicemedewerkers van dit energiebedrijf anticiperen dankzij de app en de data op wat hun klanten waarschijnlijk deze zomer zullen vragen.

,,Het leerde Oxxio intern verder vooruit te denken en scherper op eisen van klanten in te spelen”, aldus Albers. De app werd bekroond als een van de meest vooruitstrevende in het online begeleiden van klanten.

Bureau groeit

TamTam opende recent een nieuw kantoor aan het Rotterdamse Weena en in de voormalige Rietveldacademie in Amsterdam-West, maar is zelf niet nieuw. Twintig jaar geleden begonnen de broers Paul en Bart Manuel, deels als ict-experiment het digitale bureau.

De ‘nogal Rotterdamse’ aanpak die operationeel directeur Albers als praktisch en ‘met de poten in de modder’ omschrijft trekt klanten als Ziggo, Hans Anders, De Hypotheker, Artsen zonder Grenzen, fietsenmaker Union, Walibi en Nationale Opera & Ballet.

TamTam zit het liefst vroeg aan tafel als bedrijven hun strategieën ontwikkelen. Dit bureau wordt partner, Tammo's werken bij klanten binnen, vaak om in korte tijd in kleine teams hun problemen digitaal vlot te trekken.

Bij energieleverancier Eneco werd het ‘strategische partner’, om kort gezegd al vroeg ruim twee miljoen klanten vooral via apps te bereiken. Die app geeft bijvoorbeeld ruim vooraf aan hoeveel klanten dit jaar aan energie gaan verbruiken. ,,Als jij energiezuiniger wilt leven, krijg je van ons meteen het inzicht en tips”, zegt Albers.

Briljantjes zoeken

Voorspellen wat klanten willen is steeds meer de heilige graal voor dienstverlenende bedrijven. Veel bureaus investeren in grootschalige data-analyse, tests met kunstmatige intelligentie en studies naar de psyche van de klant. TamTam werkt er ook mee, maar met voorbehoud.

,,Natuurlijk zoeken we naar de briljantjes, hoe je kunstmatige intelligentie in digitale projecten kunt inzetten. Zoals voor de digitale chatbox die automatisch vragen van klanten beantwoordt. Maar het moet voor onze klanten allemaal wel heel degelijk werken hè. Wij houden het graag praktisch voor klanten.”

TamTam staat dankzij die nuchtere aanpak in reclame- en marketingbladen altijd wel in de circulerende toplijstjes van Nederlandse opdrachten.

Vijfhonderd werknemers

In die zware concurrentieslag bouwde TamTam uit van het internetbureau tot een groot netwerk dat alle diensten voor bedrijven aanbiedt. Voor schaalgrootte zette het Dept op, waarbij inmiddels tien bureaus zijn aangesloten.

Dept draait €60 miljoen omzet met vijfhonderd werknemers in vijf landen. Eind maart kwam daar eBrella bij, het platform voor online freelancers, zo’n 250 werken er nu binnen Dept.

,,Veel freelancers bij ons zoeken de interessante creatieve klussen, ze willen zich ontplooien, en liefst internationaal. Die mogelijkheid krijgen ze nu binnen ons netwerk", zegt Albers. Daarmee krijgt het bedrijf ook het gewicht dat investeerder Waterland zoekt. Verwacht wordt dat de omzet ,,binnen enkele jaren” naar €100 miljoen gaat.

Albers: ,,Onze strategie is bedrijven kopen en uitbouwen. Dus we zijn hiermee niet klaar. We kijken over grens verder.”