Nieuws/Wat U Zegt

Stemmers: ’Gewone passagier mag niet de dupeworden’

Uitslag Stelling: Zwarte lijst drankreizigers

1 / 2

SCHNATER, MICHEL

Dronken reizigers vormen in het vliegtuig een gevaar voor de bemanning en de medepassagiers. Als dit kan worden voorkomen door alcohol van Schiphol te verbannen, dan moet dat maar, meent ruim de helft van de stellingdeelnemers.

1 / 2

SCHNATER, MICHEL

Vakbonden van luchtvaartpersoneel trokken aan de bel vanwege het toegenomen aantal incidenten in de lucht met zich misdragende passagiers. Zij pleiten voor een zwarte lijst, maar vinden het ook een goed idee als de alcoholverkoop op de luchthaven aan banden wordt gelegd.

Voor de helft van de stemmers is drinken op de luchthaven geen acute noodzaak. „Ik zie niet in waarom je zou willen drinken voordat je gaat vliegen. Dat hoort bij een feestje of een avondje stappen”, verklaart een van hen. Voor mensen met vliegangst zijn er pilletjes bij de dokter, menen zij.

Waar ruim de helft kan instemmen met de drooglegging van Schiphol, vindt 45 procent een dergelijke maatregel te ver gaan. „Mensen zijn zelf verantwoordelijk om met mate alcoholische dranken te nuttigen”, vindt een van hen. „De goeden mogen niet onder de kwaden lijden.” Een ander betoogt: „Het is een internationale luchthaven en die moet gewoon alles doen om het plezierig voor de mensen te maken om te vliegen.”

Maar dat plezier is er voor menigeen vanaf als ze in hun krappe vliegtuigstoeltje naast of vlakbij een beschonken gezelschap komen te zitten. „Ik zat vorig jaar in het vliegtuig naar Portugal, met een groep dronken en vervelende mannen. In het vliegtuig werd nog meer alcohol genuttigd, dat gewoon door de crew werd verkocht”, klaagt iemand. En het kan nog erger, zo vertelt een ander: „Ik heb meegemaakt dat we door zo iemand rechtsomkeert gingen. Zoveel irritatie en veel vertraging door één dronkenlap.” Ruim 70 procent zegt overigens nooit last te hebben ondervonden.

Veel lezers, zowel voor- als tegenstemmers, komen met alternatieve oplossingen. Een blaastest aan de gate bij het inchecken is een veel genoemd middel. „Hebben ze te veel op, dan mogen ze niet mee en moeten ze op eigen kosten voor een nieuw ticket zorgen voor een volgende vlucht,” zo stelt iemand voor. „Dan dupeer je ook geen andere reizigers als je, eenmaal in de lucht, moet omkeren,” vult een ander aan. „Het probleem is dan: waar trek je de grens? Iemand met veel alcohol op kan ook wel de hele vlucht zoet gaan liggen slapen”, werpt een deelnemer tegen.

Een zwarte lijst opstellen is volgens de overgrote meerderheid het beste idee. „Om vanwege 1000 incidenten in een jaar de hele alcoholconsumptie op Schiphol te verbieden - met miljoenen reizigers - is buiten verhouding. Een zwarte lijst kan echter wonderen doen”, denkt een voorstander. Een ander valt bij: „En dan de namen van mensen die zich aan boord misdragen uitwisselen tussen luchtvaartmaatschappijen.”

Een en ander kan als het aan de helft van de stemmers ligt prima worden gecombineerd met een vliegverbod en hoge boetes, „naast het verhalen van de extra kosten die vanwege hen gemaakt zijn.”

Luchtvaartmaatschappijen moeten volgens bijna twee derde ook het goede voorbeeld geven en stoppen met het schenken van alcohol tijdens de vlucht. Zo stelt een van hen: „Ik lust ook graag een wijntje bij het eten, maar voor de algehele veiligheid geef ik dat graag op!”

Eline Verburg