Nieuws/Binnenland
1346603
Binnenland

Fabrikant overdrijft actieradius schromelijk

Accu elektrische auto veel eerder op

Vaker opladen dan je denkt met een elektrische auto

Vaker opladen dan je denkt met een elektrische auto

Amsterdam - Elektrische auto’s kunnen helemaal niet zo ver rijden als de fabrikant beweert. De actieradius ligt in veel gevallen veertig procent lager dan wordt beweerd.

Vaker opladen dan je denkt met een elektrische auto

Vaker opladen dan je denkt met een elektrische auto

Uit praktijktests van consumentenorganisaties blijkt dat de Nissan Leaf geen 250 kilometer met een volle accu rijdt, maar slechts 144. De Renault Zoe haalde 232 in plaats van 400 kilometer en de Opel Ampera-e haalde de beloofde 500 niet maar bleef steken op 304.

De test ging uit van een realistische situatie. Naast de bestuurder zat in elke wagen nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet, en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen.

Volgens het Belgische Test-Aankoop reageerden de fabrikanten dat de maximale rij-afstanden ’slechts richtwaarden’ zijn.

De testers zeggen dat de batterij op snellere wegen nog sneller leeg zal zijn. In de meest gunstige omstandigheden haal je volgens hen ook nog maar tachtig procent van het bereik.