Nieuws
1348499
Nieuws

’Ruzie binnen top over terugkeer oude producten’

Blokker overhoop na tegenvallende verkoop

Amsterdam - Blokker grijpt wegens tegenvallende resultaten terug op goedlopende producten uit het verleden.

Het winkelbedrijf zette nog geen jaar geleden in op een grootscheepse modernisering van 450 winkels. Artikelen als groene zeep, sudderplaatjes en de pluizentondeuse keren echter terug in de schappen.

De ommezwaai heeft volgens bronnen rond de directie tot ruzie geleid in de top. Robert Bohemen, verantwoordelijk voor de vernieuwing van de winkels en de internetstrategie, zou zich hebben verzet tegen de terugkeer naar vroeger.

Hij zou het veel te vroeg vinden voor conclusies en vooral de gammele logistiek (waardoor producten regelmatig niet verkrijgbaar zijn) verantwoordelijk houden voor de slechte resultaten, aldus de directiebronnen. Bohemen zit ’ziek’ thuis. Een woordvoerder van Blokker ontkent dat sprake is van onenigheid.

Recordverlies

In 2015 maakte Blokker al een recordverlies van €52 miljoen. Om de winkels weer winstgevend te maken, besloot de familie Blokker, als eigenaar van de keten, vorig jaar €130 miljoen in de verbouwing van 450 Blokker-winkels te steken en een kredietfaciliteit van €415 miljoen te verlenen.

De verlieslatende huishoudwinkel tastte nog geen jaar geleden diep in de buidel om de Amerikaanse Hollywood-actrice Sarah Jessica Parker, bekend van de succesreeks Sex and the City, op te laten draven in de nieuwste tv-commercial.

Maar door de tegenvallende verkopen in de nieuwe winkels zou de familie Blokker weigeren om nog langer miljoenen te spenderen aan het ombouwen van winkels als daar niet delen van het vroegere succesvolle assortiment in terug zouden keren. De familie volgt daarmee de raad op van retailconsultant Eysink Smeets, die vanwege de slechte resultaten door de raad van commissarissen om advies was gevraagd.

Retailconsultant

Eysink Smeets, die zichzelf op de website aanprijst als 'misschien wel de beste retailconsultant in de wereld', kwam tot de conclusie dat Blokker betere omzetten zou halen met oude vertrouwde producten. Ook zou de kleur oranje weer zichtbaarder moeten worden in de winkels. "Er is inderdaad een evaluatie geweest door Eysink Smeets. Klanten bleken vroegere producten te missen, die brengen we weer terug", zegt een woordvoerster.

Blokker Holding, die ook Leen Bakker, Xenos en Intertoys omvat, zit in zwaar weer. Jaap Blokker, die het concern van 1976 tot 2010 leidde, zag niets in internet. Dat hoefde ook niet, want Blokker opende in die tijd de ene na de andere winkel. Mede door de komst van goedkope ketens als Action keerde het tij. Vorige week werd bekend dat een derde van de winkels in België sluit. De laatste drie jaar werden in ons land ook al 50 winkels in stilte op slot gedraaid.