Nieuws

’Stormloop door BKR-dreiging blijft uit’

Inzicht in kosten drijft beller naar sim-only

Let op: een telefoonabonnement met smartphone kost geld.

Let op: een telefoonabonnement met smartphone kost geld.

REUTERS

Amsterdam - Het aantal consumenten met een voorkeur voor een sim-only belabonnement, zonder telefoon dus, is het afgelopen jaar flink gestegen. Dat komt omdat sinds een paar maanden duidelijk is hoe hoog de toestelkosten bij een ’gewoon’ abonnement zijn, stelt oprichter Ben Woldring van Bellen.com.

Let op: een telefoonabonnement met smartphone kost geld.

Let op: een telefoonabonnement met smartphone kost geld.

REUTERS

Het percentage consumenten dat op zijn vergelijkingssite naar sim-onlyabonnementen zoekt, „zit al twaalf maanden in de lift”, aldus de Groningse ondernemer. Telecomaanbieders die ’gratis’ toestellen bij een abonnement aanbieden, moeten sinds 1 januari aangeven hoe die telefoon via de abonnementskosten alsnog wordt afbetaald. Veel providers zijn daar voor die datum al mee begonnen.

Bewustzijn

Dat heeft, aldus Woldring, het bewustzijn van de consumenten vergroot. Ook aanbieder T-Mobile ziet de interesse voor sim-onlyabonnementen groeien. Vodafone noemt de toename van het aantal sim-onlyabonnees een „trend die al een aantal jaar duurt”.

Dat telefoonabonnementen als een lening worden gezien, heeft meer gevolgen dan alleen het inzichtelijk worden van de kosten.

Lening

Per 1 mei moeten telecomaanbieders bij het Bureau Kredietregistratie toetsen of iemand financieel draagkrachtig genoeg is voor een abonnement met een toestel dat duurder is dan €250 – in de praktijk dus elk abonnement met een smartphone. Voor telefoons boven de €1000 die bij een abonnement zijn inbegrepen, geldt dat consumenten hun loonstrook moeten laten zien.

Het abonnement wordt ook bij het BKR geregistreerd, wat van invloed kan zijn op wat mensen kunnen lenen voor een huis.

Die nieuwe BKR-regels hebben afgelopen weekend niet tot een run geleid op telefoonabonnementen met toestel, melden T-Mobile en Vodafone. „Het loopt eigenlijk alleen maar storm als er een nieuw toestel op de markt komt”, verduidelijkt een zegsman van T-Mobile.

Belang

Woldring vraagt zich wel af, net als Telegraaf-columnist Annemarie van Gaal vandaag, wat het nut is van een BKR-toets en -registratie van telefoonabonnementen. „Is dit nu in het belang van de consumenten? We zijn voor transparantie, maar hier lijkt die wel te zijn doorgeslagen.”

Het beursgenoteerde KPN doet buiten de kwartaalcijfers om geen uitspraken over de verkopen van abonnementen en toestellen, laat een woordvoerder weten.