Nieuws/Binnenland
1357071
Binnenland

De Afribol: een oliebol, maar dan anders

Barbara Gwamnesia en zoon Beng kunnen het haast niet geloven. Hun Afribol die verkocht werd op de braderie ten gunste van het goede doel, ligt binnenkort in de schappen van Albert Heijn.

Barbara Gwamnesia en zoon Beng kunnen het haast niet geloven. Hun Afribol die verkocht werd op de braderie ten gunste van het goede doel, ligt binnenkort in de schappen van Albert Heijn.

Heiloo - Een kruising tussen de Hollandse oliebol en een Afrikaanse lekkernij: de afribol. Verzonnen voor het goede doel en bedacht in de keuken van de Kameroense Barbara Gwamnesia.

Barbara Gwamnesia en zoon Beng kunnen het haast niet geloven. Hun Afribol die verkocht werd op de braderie ten gunste van het goede doel, ligt binnenkort in de schappen van Albert Heijn.

Barbara Gwamnesia en zoon Beng kunnen het haast niet geloven. Hun Afribol die verkocht werd op de braderie ten gunste van het goede doel, ligt binnenkort in de schappen van Albert Heijn.

In de centrale bakkerij van Piet Kerssens in Heiloo loopt het personeel op de tenen. Want naast de gewone productie, moet er tussendoor ook tienduizenden afribollen gebakken geworden. En snel: vanaf deze week wil Albert Heijn ze in de schappen van de tientallen AH to go-winkels hebben liggen.

Moeder Barbara en zoon Beng Gwamnesia zien het tafereel vol ongeloof aan. Dat hun bedenksel, bedoeld om geld in te zamelen voor zwangere vrouwen in Kameroen, nu in massaproductie wordt gefabriceerd, hadden ze twee jaar terug niet durven dromen.

Barbara bedacht een Hollandse lekkernij met een Afrikaans tintje: een oliebol met een klein beetje cayennepeper, omwikkeld met kokos. Ze begon met verkoop op braderieën. Maar zoon Beng zag meer in het goedbedoelde gehobby van zijn moeder. „Als je iets groots wilt doen, moet je groot denken”, zei hij tegen haar. Hij benaderde supermarkten of zij interesse hadden. „Ze waren meteen enthousiast. Door de smaak, maar ook door het verhaal erachter. Wanneer we er een paar duizend konden leveren”, lacht Beng.

Na enig zoeken kwamen moeder en zoon Gwamnesia bij bakkerij Piet Kerrsens terecht. De productiecapaciteit was nog beperkt, dus werd gekozen voor verkoop bij alleen to go-winkels, bij stations en in stadscentra. „We hadden gerekend op 20.000 stuks in de decembermaand maar na twee weken belde Albert Heijn voor een volgende levering. Het was een doorslaand succes”, glundert Beng. „We hebben er meer dan 43.000 verkocht. We konden er gewoon niet meer bakken.”

Dat is dit jaar anders. Bakker Gert-Jan Kerssens heeft geïnvesteerd in de productielijn. Barbara en Beng hopen de verkoop van vorig jaar te overtreffen. „Van elk zakje gaat 48 cent naar het goede doel. Vorig jaar was dat ruim 5000 euro. „En we kunnen er nog veel meer helpen”, zegt Barbara trots.