Nieuws
1363208
Nieuws

Hypotheekklant te vaak melkkoe van bank

DEN HAAG - Banken jagen consumenten vaak onnodig op hoge kosten bij de aanpassing van hun hypotheek. Volgens de Consumentenbond rekenen ze vaak onverklaarbaar hoge kosten. Ook zouden klanten soms verplicht worden om een hypotheekadviseur in te schakelen als het eigenlijk niet nodig is. 

"Banken behandelen klanten met een hypotheek te vaak als een melkkoe", vindt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Hij wil een einde maken aan deze praktijken, onder meer door ze aan te kaarten bij de politiek en de toezichthouders.

Echtscheiding

Onderzoek van de bond wijst uit dat er enorme verschillen zitten in de kosten die banken bij hun klanten in rekening brengen. Voor het aanpassen van een hypotheek na echtscheiding vraagt ING bijvoorbeeld twee keer zo veel als ABN Amro. Voor het omzetten van een hypotheekvorm ben je volgens de Consumentenbond bij Nationale-Nederlanden (NN) daarnaast vijf keer zoveel kwijt als bij Rabobank.

NN wijst er in een reactie op dat de tarieven gebaseerd zijn op eigen berekeningen en modellen. Volgens een zegsvrouw wordt er wel gekeken naar wat de andere partijen doen. Ze benadrukt daarnaast dat klanten ook de mogelijkheid hebben om naar een onafhankelijke adviseur te stappen.

Verplicht

Het valt de onderzoekers van de Consumentenbond verder op dat RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht stellen, met hogere kosten tot gevolg. De Volksbank, het moederconcern van die merken, verdedigt deze keuze echter: "De hypotheek is voor huiseigenaren de grootste vaste last. Aanpassingen daaraan kunnen grote gevolgen hebben. Wij vinden het beter dat dit samen met de adviseur zorgvuldig wordt bekeken, zodat de klant een weloverwogen beslissing neemt."

De Nederlandse Vereniging van Banken herkent zich nauwelijks in het beeld dat de Consumentenbond schetst. "Concurrentie zorgt voor scherpe prijzen, en de dienstverlening kan per aanbieder verschillen. Banken zijn daar transparant over." De NVB vindt met de Volksbank dat "bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen deskundig en persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk is. Daar zijn uiteraard kosten mee gemoeid."

Negatief

ABN Amro noemt de Consumentenbond  ’negatief’. „Het bedrag van €1050 dat wij rekenen is een reële weergave van tijd die we aan een advies besteden vanwege de complexiteit”, stelt een zegsvrouw. Afdiz, de branchevereniging van onafhankelijk financieel adviseurs, roept de Consumentenbond op om „naast de prijs ook de dienstverlening te vergelijken”.

De bond is naar eigen zeggen „voorstander van verplicht advies in bepaalde gevallen, zoals het aanpassen van de hypotheek na een echtscheiding”. Maar verplicht advies voor rentemiddeling bij een aflossingsvrije hypotheek is ’niet redelijk’, aldus de belangenclub.