Nieuws/Binnenland

Radicalisering, royement, hoogoplopende ruzies; het rommelt in Haagse moskee

De lange arm van de sjeiks

Faizul Siddiqi, zoon van Abdulwahab, is nu advocaat bij Britse sharia-rechtbanken.

Faizul Siddiqi, zoon van Abdulwahab, is nu advocaat bij Britse sharia-rechtbanken.

Telegraaf

Een familie van Brits-Pakistaanse sjeiks, beschuldigd van kindermisbruik, dreigt een Haagse moskee over te nemen en er een sharia-rechtbank te vestigen. Verontruste moskeeleden verzetten zich. Zes van hen zijn eruit gegooid omdat ze protesteren tegen het weglekken van duizenden euro’s naar de sjeiks op hun luxueuze landgoed. Vandaag dient een kort geding.

Faizul Siddiqi, zoon van Abdulwahab, is nu advocaat bij Britse sharia-rechtbanken.

Faizul Siddiqi, zoon van Abdulwahab, is nu advocaat bij Britse sharia-rechtbanken.

Telegraaf

’Abdulwahab Siddiqi was mijn grote voorbeeld”, zegt Alwin, ooit de rechterhand van de bebaarde Pakistaanse leidsman. „Maar toen heeft hij mijn twee dochters verkracht.”

Abdulwahab geldt voor zijn volgelingen als een heilige. Hij is alweer 23 jaar dood, maar nog dagelijks wordt hij vereerd, onder andere in de Noeroel Islam moskee in Den Haag. Ook het centrum van verering in het Britse dorp Nuneaton, waar het grafpaleis staat, is een soort Nederlandse enclave. Veel Haagse Surinamers pendelen heen en weer naar het riante landgoed of gaan zelfs wonen op het 25 hectare grote terrein. Daar zwaait inmiddels Abdulwahabs oudste zoon Faizul Siddiqi de scepter.

Faizul, zelf advocaat voor Britse sharia-rechtbanken, streeft ernaar dat de Haagse moskee snel ook zo’n arbitrageraad krijgt. Dergelijke rechtbanken zijn in Engeland wijdverbreid, maar hier heel omstreden omdat de uitspraken in familiekwesties kunnen indruisen tegen Nederlands recht. Vrouwen krijgen van sharia-rechters bijvoorbeeld het advies om veelwijverij te accepteren of geen aangifte te doen bij huiselijk geweld.

Audiëntie

De Nederlandse islamonderzoekster Machteld Zee ging op bezoek bij Faizul in Nuneaton. Ze kreeg een audiëntie in zijn luxueuze kantoor ’met de grootste flatscreen die ik ooit heb gezien’. Faizul vertelde haar dat het groot voordeel zou opleveren als Nederlandse moslims niet langer naar Engeland hoeven te reizen voor een sharia-uitspraak.

Een groep binnen Noeroel Islam moet niets van dit soort toestanden hebben. Ze vertrouwen de Siddiqi-clan voor geen cent. Dat geldt zeker voor Alwin, die inmiddels spijt als haren op zijn hoofd heeft dat hij lang geleden in blinde verering zijn meiden aan de familie overleverde. Hij stuurde hen naar Engeland om bij de Siddiqi’s te gaan inwonen. De dochters zouden een islamitische opleiding krijgen. In de praktijk werden ze een soort huisslaven.

Hun moeder Farida kreeg argwaan en deed in 1993 aangifte. ’U heeft mijn dochters geen islam en Arabisch geleerd zoals beloofd’, schreef ze aan Abdulwahab, ’maar u heeft hen verkracht, misbruikt en mishandeld vanaf hun elfde.’ Aan de moskeegangers schreef ze: ’Mensen die bekend staan als heilige, vereerd worden, overal een goede behandeling krijgen en stiekem jonge meisjes week in, week uit, jarenlang met veel geweld verkrachten, angst aanjagen met verhalen over boze geesten, zodat ze ’s nachts niet kunnen slapen, en ze overdag tot ’s avonds laten werken als slaven, zulke mensen vergeef ik nooit.’ Niemand in de moskee wilde luisteren.

Onderzoek

De politie Rotterdam wel. Die begon samen met Interpol Londen een onderzoek. Dat werd echter gestaakt toen Abdulwahab in 1994 op 52-jarige leeftijd overleed. Zonder verdachte geen zaak.

Een van de dochters schreef een gedetailleerde verklaring over wat haar is overkomen in huize Siddiqi. Volgens haar hield ook Faizul, nu de geestelijk leider van de beweging, zijn handen niet thuis. Haar zus bevestigt dat. Ook een tweede zoon Noor maakte avances naar de piepjonge tieners. Maar volgens de verklaring was de vader de ergste.

’Abdulwahab riep mij in zijn kamer, greep me opeens vast en trok mijn broek uit’, schrijft de vrouw in een relaas vol angst en pijn. Na die eerste keer nam het misbruik stelselmatige vormen aan. Volgens het slachtoffer dreigde Abdulwahab dat djinns (islamitische geesten) haar zouden straffen als ze zou praten. ’De geest zou heel boos worden en mijn toekomst verwoesten en mijn ouders. Ik zou geen kinderen kunnen krijgen’.

Ze beschrijft hoe de sjeik haar probeerde wijs te maken dat een geest haar maagdelijkheid kon teruggeven. ’Maar dan moest hij eerst naaktfoto’s van me maken om aan de djinn te geven’.

Aanklachten

Niet alleen de vader en twee oudste zonen zijn beschuldigd. Een derde zoon, Qamar, werd in 2013 door een vrouw aangeklaagd wegens verkrachting, maar werd vrijgesproken. Een vierde zoon werd wel veroordeeld, maar voor iets heel anders: financiële malversaties.

Het rommelt al langer in de Haagse Noeroel Islam moskee. Vergaderingen verlopen rumoerig en soms komt het tot duw- en trekwerk. Volgens het bestuur is er tijdens zo’n bijeenkomst zelfs met een pistool gedreigd. Zes Haagse gelovigen zijn vorige maand geroyeerd als lid. Ze proberen dat vandaag via de rechter terug te laten draaien. Al eerder probeerde het bestuur vier kritische moskeegangers te weren, maar daar stak de rechter een stokje voor.

De opstandelingen betitelen de moslimbeweging van de Siddiqi’s als ’een sekte’ en zien al jaren met lede ogen aan hoe de familie op het Britse landgoed elke maand geld opstrijkt uit Den Haag. Ze vertrouwen de clan van wijlen Abdulwahab voor geen cent.

De groep geroyeerden eist transparantie in de geldzaken en wil weten wat er gebeurt met de maandelijkse afdracht aan Engeland. Ze vrezen dat de Haagse moskee ten prooi valt aan de hebzucht van de Pakistanen en eisen inzage in de boekhouding. „Faizul claimt dat zijn familie onze Noeroel Islam moskee heeft betaald”, stellen ze, „maar dat hebben wij, de leden, gedaan. Het gebouw is inmiddels afbetaald en we zijn bang dat ze het vijf miljoen euro kostende gebouw in handen willen krijgen. De geestelijk leider heeft de vereniging in een wurggreep om financieel gewin.”

De Haagse moskee van de Surinamers is niet het enige gebedshuis waar een machtsstrijd woedt. In veel Marokkaanse moskeeën strijden salafisten en traditionelen om heerschappij. De Surinaamse islam is oorspronkelijk gericht op India en Pakistan en bij Surinamers ontstaat de touwtrekkerij meestal vanwege extreme Pakistaanse spiritueel leiders, die onderling rivaliseren en hun stempel willen drukken op de Nederlandse gelovigen.

„De Noeroel Islam kan het beste helemaal vrij zijn van de invloed van Engeland.” Dat zegt de Zwolse imam Goelab. Hij was zelf een volgeling van Abdulwahab in Engeland. De misbruikverhalen rond zijn leermeester zeggen hem niets.

Toch vindt hij dat de Nederlandse moskeeën beter af zijn zonder buitenlandse invloed. Zelf werd hij uit zijn Zwolse moskee gegooid toen hij zich verzette tegen de invloed van de extreme Pakistaanse sjeik Noorani.

Faizul Siddiqi laat via zijn advocaat weten dat de berichten over seksuele mishandeling ’ongegrond’ zijn. Hij zegt dat de opstandige Haagse leden de familie Siddiqi in diskrediet willen brengen om de rechtszaak te beïnvloeden. De relatie tussen de Haagse moskee en de Hijaz-groep in Engeland wordt ’door beide partijen als constructief ervaren’, stelt hij. Hij ’betreurt het dat het geschil binnen de moskee mede ertoe heeft geleid dat één partij zijn toevlucht heeft genomen tot de media’. Volgens het bestuur van de Noeroel Islam moskee is het royement van de zes leden een meerderheidsbesluit van de leden en wisten ze niets van de misbruikzaak.