Nieuws
1364100
Nieuws

Internetbankieren ABN Amro weer op gang

Een storing op de website verhindert het inloggen.

Een storing op de website verhindert het inloggen.

Amsterdam - ABN Amro heeft woensdagochtend last gehad van een technische storing bij het internetbankieren. De problemen begonnen rond 08.00 uur en waren volgens de bank rond het middaguur verholpen.

Een storing op de website verhindert het inloggen.

Een storing op de website verhindert het inloggen.

Internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal-betalingen werkten niet meer. Klanten van deze bank konden zo via de website of via de app geen bankzaken meer regelen. Er kon wel gewoon gepind worden met bankpassen van ABN.

iDEAL is goed voor 60% van de online betalingen in Nederland. Michel van Bommel van Detailhandel Nederland namens online winkels: ,,Geen iDEAL betekent geen aankopen voor webwinkeliers. Doet het systeem het niet, dan haken mensen af en komen niet altijd terug. Banken moeten gewoon zorgen dat iDEAL altijd beschikbaar is.”

Zeldzaamheid

Problemen met het internetbankieren en mobiel bankieren zijn tegenwoordig echter een zeldzaamheid, zegt een woordvoerder van de website allestoringen.nl. ,,Drie tot vier jaar geleden kwamen storingen veel vaker voor. Dat had onder meer te maken met de invoering van het Europese betaalsysteem Sepa", aldus de zegsman.

Ook de groei van het online bankieren heeft eerder tot storingen geleid. Ook dat is opgelost, met de inzet van meer servers.

Volgens allestoringen.nl begon de storing bij ABN AMRO dinsdagavond al. ,,Het is koffiedik kijken, maar waarschijnlijk dacht de bank het probleem te hebben verholpen. Woensdagochtend bleek dat niet zo te zijn".