Nieuws/Binnenland
138962
Binnenland
PremiumHet beste van De Telegraaf

’Rumoer in de stad’ toont Amsterdam en Den Haag door de ogen van Breitner, Israëls en Witsen

De Nederlandse expressionisten

— Punkers avant la lettre. Zo zou je de schilders van Tachtig, zoals George Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Willem Witsen kunnen noemen. Jonge, tegendraadse knapen, vol bravoure, die weliswaar niet met hanenkammen in een kraakpand rondhingen, maar wel - aan het eind van de 19e eeuw - de sloppenwijken van Amsterdam en Den Haag introkken om arbeiders, dienstmeiden, waspitten en prostituees te portretteren.

De waspit (arbeidster in de kaarsenfabriek) geschilderd door Breitner.

De waspit (arbeidster in de kaarsenfabriek) geschilderd door Breitner.

Punkers avant la lettre. Zo zou je de schilders van Tachtig, zoals George Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Willem Witsen kunnen noemen. Jonge, tegendraadse knapen, vol bravoure, die weliswaar niet met hanenkammen in een kraakpand rondhingen, maar wel - aan het eind van de 19e eeuw - de sloppenwijken van Amsterdam en Den Haag introkken om arbeiders, dienstmeiden, waspitten en prostituees te portretteren.

De waspit (arbeidster in de kaarsenfabriek) geschilderd door Breitner.

De waspit (arbeidster in de kaarsenfabriek) geschilderd door Breitner.

HET BESTE VAN DE TELEGRAAF