Nieuws/Binnenland

’Amokmakers vooral bij prijsvechters probleem’

Meer geweld in vliegtuigen

Door Paul Eldering

In de besloten ruimte van het vliegtuig vormen agressie en asociaal gedrag een extra risico.

In de besloten ruimte van het vliegtuig vormen agressie en asociaal gedrag een extra risico.

SCHIPHOL - Amokmakers in vliegtuigen worden steeds agressiever en gewelddadiger. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van luchtvaartorganisatie IATA, die alarm slaat bij de Verenigde Naties.

In de besloten ruimte van het vliegtuig vormen agressie en asociaal gedrag een extra risico.

In de besloten ruimte van het vliegtuig vormen agressie en asociaal gedrag een extra risico.

Het gaat wereldwijd nu om rond 10.000 ernstige incidenten per jaar. Tien jaar geleden waren dat er nog geen duizend. Eén op de 1400 vluchten was het vorig jaar raak. Een derde van de gevallen had te maken met alcohol of drugs.

Lik op stuk

„Het wangedrag varieert van schelden, vechten en roken tot niet luisteren naar cabinepersoneel, asociale uitingen, in gevaar brengen van de veiligheid en dronkenschap of verdovende middelen. Daar moet een einde aan komen. We willen internationaal lik op stuk en meer preventie”, roept IATA overheden op.

Voorzitter Annette Groeneveld van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) beaamt de negatieve trend. „Agressie aan boord loopt vooral bij prijsvechters de spuigaten uit. Dat begint vaak op luchthavens, waar passagiers zich laten vollopen. Wij pleiten voor ingrijpen voor aso’s instappen.”

Bezuinigen

Het probleem is volgens Groeneveld dat budgetvliegers bezuinigen op goede trainingen. „Stewardessen moeten aan de gate en bij het boarden tegenwoordig vooral kijken of passagiers zich normaal gedragen. Als ze echt onder invloed zijn, gooien we hen van boord. Ook als het tijdens de vlucht escaleert, moet je weten wat je moet doen, anders gaat het mis.”

Groeneveld pleit net als IATA voor betere controles op vliegvelden. „Dat vinden ze niet leuk, want horeca is een belangrijke inkomstenpost. Schiphol heeft zich dit najaar na lang aandringen schoorvoetend aangesloten bij het ’platform unruly passengers’ samen met VNC, pilotenclub VNV, de vliegmaatschappijen, regering en het Openbaar Ministerie. Dat helpt.”

De roep om een internationale zwarte ’no fly’ lijst van reizigers die zich in de lucht misdragen, wordt volgens IATA groter. „We kunnen niet toestaan dat veilig vliegen in het geding is en we door amok aan boord te maken krijgen met kostenverslindende vertragingen”, aldus een woordvoerder.

Goedkoop

Steeds meer mensen kunnen volgens Groeneveld vliegen, omdat de tickets zo goedkoop zijn. „Maar dat heeft ook een keerzijde. De luchtvaart is een afspiegeling van de samenleving, waar asociaal gedrag, agressie en geweld schering en inslag zijn. Alleen brengt dat op 10 km hoogte in een besloten ruimte helaas extra risico’s met zich mee”, meent ze.

Lees meer over