Nieuws/Binnenland
1406569
Binnenland

Transport: snel meer asfalt en aanpak knelpunten

Files kosten Nederland fortuin

Zoetermeer - De economische schade door vertragingen in het vrachtverkeer steeg vorig jaar met ruim €100 miljoen tot een recordhoogte van zo’n €1,2 miljard. Om het tij te keren is meer asfalt nodig.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) naar de gevolgen van files voor de Nederlandse economie. De cijfers worden vrijdag gepresenteerd.

„Het zijn verontrustende resultaten en we vragen het kabinet met klem om de aanpak van grote knelpunten op het wegennet voor het vrachtverkeer in sneltreinvaart door te zetten”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk.

„Op een aantal trajecten is meer asfalt echt noodzakelijk, terwijl we ook willen dat nieuwe wegen in het investeringsprogramma van het Rijk - het MIRT - worden opgenomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de knelpunten Barneveld-Apeldoorn op de A1 en Everdingen-Deil langs de A2, waar de fileproblemen steeds groter gaan worden”, stelt Van Dijk.

Naar verwachting komt het ministerie van Infrastructuur vrijdag naar buiten met een lijst van nieuwe investeringen. Aanstaande maandag is er een debat over met de Tweede Kamer.

Schade voor bedrijven

In de zogenoemde Economische Wegwijzer is ook becijferd wat de duurste files voor bedrijven in ons land zijn. Van Dijk: „Files veroorzaken niet alleen ergernis, maar ook grote financiële schade voor de hele logistieke keten. Door vertragingen liggen spullen bijvoorbeeld te laat in de winkel of komen met vertraging in andere fabrieken aan, wat het productieproces flink in de war brengt.”

De grootste economische schade in 2016 vond plaats op de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein: €19,3 miljoen. Dat is bijna €10 miljoen meer dan het jaar ervoor. Andere routes met een sterke stijging zijn de A12 tussen de knooppunten Gouwe en Oudenrijn, Waterberg en Oud Dijk en de A58 tussen De Baars en Batadorp.

De Tweede Kamer zit het kabinet achter de broek. Deze week stemde een meerderheid voor een PVV-voorstel om zoveel mogelijk spitsstroken om te bouwen tot normale rijbanen.

Investeren

VVD-Kamerlid Dijkstra is geschokt door de cijfers uit het onderzoek. Hij vindt dat het kabinet moet kijken naar de knelpunten: „Asfalt erbij plakken en vooral investeren in grotere projecten waar de nood het hoogst is.”

De liberaal noemt de extra investering van twee miljard euro door het nieuwe kabinet „een mooie eerste stap.” Critici vinden het bedrag veel te laag. Gemeenten waarschuwen voor nog meer fileleed rond de steden.

Evofenedex, belangenbehartiger van handelsbedrijven, benadrukt dat van de twee miljard slechts de helft naar wegen gaat. De ondernemersclub wijst er fijntjes op dat na jaren van bezuinigen een groot deel van het geld nodig is om de huidige wegen en bruggen te onderhouden. „Dus er moet geld bij, dat kan niet anders.”