Nieuws/Binnenland
1425363966
Binnenland

Ophef om filmpje Albert Heijn

Supermarktmanager en moeder Ilse doet stof opwaaien: ’Diep verdrietig’

Supermarktmanager en moeder Ilse zou volgens critici te stereotyperend zijn neergezet.

Supermarktmanager en moeder Ilse zou volgens critici te stereotyperend zijn neergezet.

ZAANDAM - Een nieuwe reclame van Albert Heijn ligt onder vuur omdat die volgens sommigen te stereotyperend over mannen en vrouwen zou zijn. Anderen vinden het spotje, waarin de ietwat onhandige maar vrolijke supermarktmanager en moeder Ilse te zien is, juist grappig.

Supermarktmanager en moeder Ilse zou volgens critici te stereotyperend zijn neergezet.

Supermarktmanager en moeder Ilse zou volgens critici te stereotyperend zijn neergezet.

In het filmpje over de 35-jarige supermarktmanager Ilse, ’het nieuwe gezicht van Albert Heijn’, is te zien hoe ze in haar drukke bestaan voor het huishouden en de kinderen zorgt. Zo kookt ze op zondag uitgebreid voor het gezin en roept ze waar nodig haar man tot de orde. Haar echtgenoot ’kookt’ op maandag pizza’s.

Die ’ouderwetse’ rolverdeling komt de supermarkt op kritiek te staan. Twitteraar Alie de Vries noemt het filmpje ’schadelijk’. Marjet Heins hekelt het filmpje in een uitgebreide blog op LinkedIn. Ze schrijft er ’boos en diep verdrietig’ over te zijn. „Ik ben geen BH-verbrandende feministe; ik waardeer de verschillen tussen man en vrouw. Maar ik word heel boos als we zelfs in onze communicatie vooroordelen gaan bevestigen die we al decennia proberen te doorbreken.”

Anderen zien de lol van het filmpje wel in en doen de kritiek af als ’feministisch gezeik’. „Een vrouw die houdt van koken, zorgt voor haar kinderen (en man) en een hoge functie heeft bij Albert Heijn. Dat is inderdaad wel heel erg schadelijk”, reageert iemand sarcastisch.

Knipoog

Albert Heijn stelt in een reactie dat het filmpje ’met een vette knipoog’ bekeken mag worden. „We hebben het niet bedoeld als weerspiegeling van een ’ouderwets dagelijks leven’.”

Ondertussen pleitten anderen voor de terugkeer van Harry Piekema, de man die bekend werd van de Albert Heijn-reclames. Hij heeft in de nieuwe commercial alleen een bijrol.