Nieuws/Binnenland
1429040
Binnenland

Nederlandse CDU’er: Duitse tol is slecht idee

Berlijn - „De Duitse tol is een slecht idee”, zegt boer Kees de Vries, de enige Nederlandse CDU-er in de Bondsdag. Elders in Berlijn haalt de Duitse regering gewoon haar schouders op over de Nederlandse klacht bij het Europees Gerechtshof tegen de omstreden tol op de Autobahn.

„Als Duitsland die tol invoert, gaat Nederland dat over een paar jaar vast ook doen”, waarschuwt christendemocraat De Vries, die inmiddels met zijn Hollandse familie in Oost-Duitsland woont. „In de CDU-fractie stemde ik tegen, maar de meerderheid was voor.” De partijgenoot van kanselier Merkel hoopt dat de Europese rechters het Duitse voornemen stoppen. „Ook omdat de kosten nauwelijks tegen de baten opwegen.”

’De tol komt gewoon’

Maar het Berlijnse verkeersministerie is resoluut: „De tol komt gewoon, wat Nederland ook doet”, aldus een zegsman. „De tol is met het geldende EU-recht verenigbaar. Dat vindt ook de Europese Commissie, die al maanden geleden groen licht gaf”, verklaarde een woordvoerder tegenover deze krant. Nederland stelt echter dat buitenlandse automobilisten worden gediscrimineerd, omdat alleen Duitse gebruikers van ’s lands snelwegen volledige compensatie krijgen.

Het Nederlandse ministerie van Verkeer is van mening dat door de Duitse tol, die de komende vier jaar wordt ingevoerd, het grensoverschrijdende verkeer van families, ondernemers en toeristen wordt aangetast. Een zegsman in Berlijn wees erop dat op de provinciale wegen geen tol wordt geheven.

Vijfhonderd miljoen per jaar

De Duitsers verwachten rond vier miljard euro in de volgende kabinetstermijn met de tol te verdienen. Van buitenlandse automobilisten moet zo’n vijfhonderd miljoen euro per jaar worden binnengehaald. Volgens berekeningen uit ons land kan het Nederlandse aandeel voor de Duitse schatkist bij maximaal honderd miljoen euro liggen. „Maar onze kortlopende vignetten kosten maar een paar euro voor de weggebruiker”, probeert het Verkeersministerie in Berlijn te vergoelijken.