Nieuws/Binnenland
1479203574
Binnenland

’Kinderen met homoseksuele ouders presteren beter op school’

Leuven - Kinderen die opgroeien in een gezin met homoseksuele ouders presteren beter op school dan kinderen met heteroseksuele ouders.

Dat blijkt uit een onderzoek van drie Belgische onderwijseconomen van de KU Leuven, zo melden Belgische media. Deni Mazrekaj, Kristof De Witte en Sofie Cabus volgden voor dit onderzoek de schoolloopbaan van een kleine drieduizend Nederlandse kinderen met homoseksuele ouders vanaf hun geboorte tot het einde van het basisonderwijs en van ongeveer duizend van hen ook tot het einde van het middelbaar onderwijs.

De onderzoekers richtten zich noodgedwongen tot Nederland. In ons land kunnen homoseksuele ouders al sinds 2001 trouwen en kinderen adopteren, en is er dus erg veel data voorhanden.

De voornaamste verklaring voor de betere prestaties door kinderen van homoseksuele koppels, is dat hun ouders vaker een hogere sociaal-economische status hebben. Desondanks spelen er ook andere factoren, zo denken de onderzoekers.

Zelfs wanneer de factor sociale status wordt weggelaten, zien de onderzoekers nog steeds een, zij het klein, verschil tussen kinderen met homoseksuele ouders en kinderen met heteroseksuele ouders. Dit zou te wijten kunnen zijn aan het feit dat homokoppels meer gemotiveerd zijn ten aanzien van onderwijs, omdat ze zowel financiële als legale barrières moesten overwinnen. Daardoor zouden ze ook juist meer tijd investeren in hun kinderen dan heteroseksuele koppels.