Nieuws/Buitenland
1497318368
Buitenland

Heinz draait overuren door coronacrisis

Cashen met ketchup

Amerikanen kunnen momenteel geen onbeperkt aantal zakjes ketchup pakken voor bij de patat.

Amerikanen kunnen momenteel geen onbeperkt aantal zakjes ketchup pakken voor bij de patat.

WASHINGTON - Amerikanen laten zich de ketchup niet van hun cheeseburger eten. En al helemaal niet van hun patat of hotdog. Het tekort aan ketchup in de Amerikaanse horeca zorgt dan ook voor strijdbaarheid bij Amerikaanse liefhebbers. Er is zelfs een heuse zwarte markt voor de bekende rode saus.

Amerikanen kunnen momenteel geen onbeperkt aantal zakjes ketchup pakken voor bij de patat.

Amerikanen kunnen momenteel geen onbeperkt aantal zakjes ketchup pakken voor bij de patat.

Op websites eBay en Facebook vindt een levendige handel plaats in de zakjes ketchup die je normaal gratis bij je eten krijgt. Je kan ze per stuk kopen, per vier, per honderd en nog veel meer. Sommige worden aangeboden in de originele verpakking, anderen in een broodzak ’zo goed als nieuw’, verzameld door een ondernemende fastfoodliefhebber ergens uit Virginia.

Het ketchuptekort ontstond door de pandemie. In veel horeca wordt nog steeds meer afgehaald omdat er niet binnen gegeten kan worden. En bij een Amerikaanse afhaalmaaltijd hoort traditioneel een flinke lading ketchupzakjes. Waar de restaurants gewoon open zijn, is de vraag ook groter. De traditionele fles wordt hier als corona-gevaarlijk gezien en dus zijn de zakjes hét alternatief.

Flessen ketchup worden beschouwd als ’corona-gevaarlijk’.

Flessen ketchup worden beschouwd als ’corona-gevaarlijk’.

Honderd dollar

Horeca-ondernemers, consumenten en gewiekste handelaren zoeken nu online naar dealtjes. De prijzen variëren enorm. Grote hoeveelheden gaan voor 10 tot 20 cent per zakje, maar ze worden ook voor veel meer aangeboden. „Ik heb er maar tien. Ze zijn zo weg”, maar dat ene pakje van honderd dollar bleek een grap. Of toch niet? „Kom erachter en bied maar!”, liet de verkoper weten.

Amerika’s grootste ketchupfabrikant Heinz heeft beloofd de productie deze maand met 25 procent omhoog te gooien. Toch zal het tekort nog wel even aanhouden, zo is de verwachting. Een New Yorkse radio-dj wilde zijn luisteraars wat verlichting geven. De hoofdprijs van zijn prijsvraag? Het stapeltje zakjes dat hij vond in de kantine.