Nieuws/Binnenland
150111
Binnenland

’Lapmiddelen druppel op gloeiende plaat’

Wachtrijen Schiphol niet opgelost

Grote drukte op luchthaven Schiphol.

Grote drukte op luchthaven Schiphol.

SCHIPHOL - De maatregelen die Schiphol wil nemen om de urenlange wachtrijen aan te pakken, zijn een druppel op de gloeiende plaat. ,,In pieken zal het extreem druk blijven op de luchthaven. Net als in de meivakantie gaat dat de hele zomer tot veel vertragingsellende, gemiste vluchten en hoge kosten leiden.”

Grote drukte op luchthaven Schiphol.

Grote drukte op luchthaven Schiphol.

Dat vrezen vliegmaatschappijen en reisorganisaties. Ook vakbonden spreken van ,,lapmiddelen die onvoldoende zijn om de situatie voor reizigers en medewerkers blijvend te verbeteren”.

De Schiphol-directie hield woensdag spoedberaad met drie ingehuurde beveiligingsbedrijven om ‘tientallen’ extra mensen bij de securityscans en in de bagagekelder in te zetten. ,,Maar er zijn nog geen concrete toezeggingen gedaan. Wij zien het somber in. We geven Schiphol deze maand om spijkers met koppen te slaan”, zegt Leen van der List (FNV).

’Hand op de knip’

Volgens hem is het een kwestie van geld. ,,Schiphol houdt de hand op de knip. Wij gaan rijksoverheid en gemeente Amsterdam als aandeelhouders vragen of ze de druk op het bestuur opvoeren. Anders gaat de reputatie van onze luchthaven naar de knoppen.”

De luchthaven wil niet zeggen hoeveel geld er wordt uitgetrokken om de wachttijden merkbaar te verlichten. ,,Dat is een interne aangelegenheid”, aldus een woordvoerder tegen De Telegraaf. ,,Er komen extra mensen, dat staat vast.”

De luchtvaart reageert teleurgesteld. ,,Het probleem sleept al vanaf vorig jaar. Dit is een eerste stap, maar we zijn er nog lang niet”, zegt Frank Allard, voorzitter van de Barin-vereniging. Dat Schiphol de drukte misbruikt als pressiemiddel om vliegveld Lelystad te openen, wijst hij af. ,,Daar is al een jaar vertraging.”

De Schiphol-chaos van afgelopen weken heeft alleen KLM al ettelijke miljoenen gekost.

’Bezorgd over imago Nederland’

Schiphol-topman Jos Nijhuis was woensdag niet voor commentaar beschikbaar vanwege een reis naar Australië. Maandag overlegt staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) met hem over de noodzaak om in te grijpen. Zij meldde deze krant eerder ,,bezorgd te zijn over het imago van Nederland”.

Directeur Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR laat weten dat de hele toeristenindustrie dit jaar voorbereid moet zijn op aanhoudende Schiphol-drukte. Ketens D-reizen en VakantieXperts roepen reizigers zelfs op dat ze maar beter vanaf Duitse luchthavens kunnen vertrekken.

Schiphol gold altijd als voorbeeld in Europa als het ging om snel en efficiënt reizen. Op sociale media verschijnen nu oproepen om Schiphol te mijden. Uit onderzoek van vergelijkingssite Tix blijkt ook dat reizigers zoeken naar alternatieven.

Prijsvechters

Schiphol zette de deur afgelopen jaren wijd open voor prijsvechters, maar liet extra investeringen in terminals, gates, taxibanen en wegen achterwege. In 2016 begon het al te kraken en de opgetrokken noodvertrekhal blijkt volstrekt onvoldoende.

Schiphol stelde voortdurend dat ze overvallen was door de onverwachte reizigersgroei, maar kende dit jaar nog eens 9400 extra starts en landingen toe. De luchtvaart vindt de directie ongeloofwaardig, helemaal als die zich beroept op slechte prognoses van vliegmaatschappijen over reizigersstromen.