Nieuws/Binnenland

Suggesties RIVM verstrekkend

’Inperken auto in stadsdelen Utrecht’

Door John Maes

Ook in andere stadsdelen moet het verkeer worden ingeperkt, vindt het RIVM.

Ook in andere stadsdelen moet het verkeer worden ingeperkt, vindt het RIVM.

DIJKSTRA BV

Utrecht - Het verder beperken van autoverkeer in Utrecht is een middel om de luchtkwaliteit en leefbaarheid te vergroten. Verschillende stadsdelen worden bij naam genoemd in een studie door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in opdracht van de gemeente Utrecht.

Ook in andere stadsdelen moet het verkeer worden ingeperkt, vindt het RIVM.

Ook in andere stadsdelen moet het verkeer worden ingeperkt, vindt het RIVM.

DIJKSTRA BV

Leidsche Rijn, Vleuten-De Meern, Oost, Noordoost, West, Noordwest, Binnenstad. Wanneer de suggesties in het RIVM-rapport na de gemeenteraadsverkiezingen in maart door een nieuw stadsbestuur worden overgenomen, zullen alleen Overvecht, Zuid (onder meer Lunetten en Hoograven) en Zuidwest (Kanaleneiland) de dans ontspringen.

Het stimuleren van meer elektrische auto’s, scooters en deelauto’s is één manier om een ’Gezonde Omgeving’ te creëren, maar de op fossiele brandstoffen gestookte auto moet er mogelijk ook aan geloven. De uitbreiding van de milieuzone, naar de wijken Noordoost en West, is het meest ingrijpend.

’Autoluwe zones’

Vleuten-De Meern en Noordwest zouden autoluwe zones kunnen krijgen. In Oost gaan leefstraten ten koste van autoverkeer. Voor Leidsche Rijn is het idee autovrije zones te scheppen rondom scholen op bepaalde tijdstippen. Dat zal voor ouders een grote omschakeling betekenen.

Het ingrijpende pakket schiet de VVD in het verkeerde keelgat. Raadslid Gertjan te Hoonte betoogt dat de keuze voor een auto soms noodgedwongen en bewust was. „Leidsche Rijn is geen Utrecht Centraal. Er lopen geen 28 buslijnen overheen. Je kan niet zomaar zeggen ’je komt niet meer met de auto’.”

Verkeersbelemmerende maatregelen

Volgens Hoonte worden daarnaast verkeersbelemmerende maatregelen genomen terwijl auto’s steeds schoner worden. „Er wordt soms gezocht naar gelegenheidsargumenten om iets te doen. Maar als gemeente kun je weinig doen dat effectief is.”

D66, de grootste fractie, heeft uitbreiding van de milieuzone in het verkiezingsprogramma staan. Maar dan gericht op vervuilende diesels en scooters, niet zozeer in de vorm van gebiedsuitbreiding naar andere wijken. Fractievoorzitter Klaas Verschuure schrikt van de voorgestelde maatregelen en het hoge ’verbodsgehalte’.

’Maatregelen moeten proportioneel zijn’

„Eerst maar eens zoeken naar andere middelen”, zegt Verschuure. „Maatregelen moeten proportioneel zijn.”