Nieuws/Binnenland
1506680540
Binnenland

Drukte bij claimclubs na problemen op Schiphol

SCHIPHOL - Reizigers van KLM die vanwege de problemen op Schiphol zaterdag te maken hadden met vertraging van hun vlucht, hebben mogelijk recht op compensatie die kan oplopen tot 600 euro. Claimorganisatie Aviclaim, die dergelijke zaken afhandelt, ziet extra drukte op de eigen site en merkt ook dat er meer vragen van reizigers binnenkomen. Hendrik Noorderhaven van EU-Claim zegt dat een gewone of ’wilde’ staking van eigen personeel, zoals bij KLM het geval was, geen „bijzondere omstandigheid” is, waar de maatschappij zich op kan beroepen om onder de boete uit te komen.

Wie dus met KLM vloog en veel vertraging opliep, kan de schadevergoeding krijgen. Remco Kuilman van Aviclaim legt uit dat een en ander wel afhankelijk is van de vraag of er sprake was van overmacht ja of nee. Eerder besliste een Duitse rechter volgens hem bij een wilde staking door medewerkers van TUI dat de touroperator dit aan te rekenen viel. Kuilboer verwacht dat KLM dit ook te horen zal krijgen als de maatschappij een procedure zou aanspannen tegen eventuele claims die worden ingediend.

ANVR-voorman Frank Oostdam vermoedt dat veel mensen die op een pakketreis gingen met bijvoorbeeld Corendon of TUI wel weg zijn gekomen. Vluchten vertrokken vaak vol en soms wat vertraagd omdat op reizigers werd gewacht. ,,Het is anders als een KLM-vlucht deel uitmaakte van je reis. Als die niet is uitgevoerd, kan je aankloppen bij je reisorganisatie. Die gaat dan verhaal halen bij KLM”, zegt hij.

Op slot

Er zijn echter ook mensen die hun vlucht hebben gemist, doordat Schiphol de boel op slot gooide. Onder anderen Corendon-topman Steven van der Heijden gaf al aan dat hij vreesde dat door de oproep om niet naar de luchthaven te komen, vakanties in de soep zouden lopen. Tot overmaat van ramp werden ook de afritten naar de luchthaven afgesloten. Dat betekende dat mensen niet op Schiphol konden komen, terwijl vakantievluchten gewoon konden vertrekken. „Schiphol is op slot gegooid op grond van veiligheid. Dat is geen grond om geld terug te krijgen als je je vlucht hebt gemist”, zegt Noorderhaven van EU-claim.

Het besluit om de luchthaven af te sluiten werd door Schiphol zelf genomen. De afritten gingen dicht in overleg met de gemeente Haarlemmermeer. Dat betekent dat mensen door toedoen van de luchthaven mogelijk hun vlucht misten. ,,Als je vlucht gewoon ging en je was er niet, is dat niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie. Hoe vervelend ook. In dit geval moet je contact opnemen om te zien of je op een ander moment kan vliegen, en ik zou de verzekering op Schiphol af sturen”, aldus Oostdam.

Als KLM ruimhartig is met de compensatie zouden claims binnen een maand afgehandeld kunnen worden, verwacht Kuilboer. Als ze gaan procederen kan dit oplopen tot een jaar. Claims bij organisaties als EUclaim en Aviclaim kunnen niet gebundeld worden. Deze worden per passagier en per vlucht behandeld.

Andere vliegmaatschappijen

Mensen die met andere vliegmaatschappijen vlogen en vertraging opliepen door de staking bij KLM, kunnen geen aanspraak maken op een schadevergoeding, zegt Noorderhaven van EUclaim. „Als je bijvoorbeeld een vervangende vlucht aangeboden hebt gekregen, maar die past je niet, dan moet je je geld terug krijgen”, aldus Noorderhaven. Dat is ook van toepassing voor passagiers van KLM die hun reis moesten annuleren. Extra kosten die vanwege vertragingen moeten worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld een extra hotelovernachting, zullen ook door een maatschappij moeten worden vergoed.

’Bewaar de bon goed’

Het KLM-personeel dat zaterdag staakte was verantwoordelijk voor onder meer de bagage. Het kan dus zijn dat er ook mensen zonder bagage zijn gevlogen. Noorderhaven: „Als jij in Malaga aankomt en je zit daar zonder je zwemkleding en je avondjurkje, kun je nieuwe spullen kopen. Bewaar de bon dan goed.” Ook dat geld kan worden teruggevraagd. Het is nog niet duidelijk hoeveel koffers er achter zijn gebleven op Schiphol.