Nieuws/Buitenland
1524720226
Buitenland

Britse genderpolitie verbiedt reclame

Zorgzame vrouw en stoere man kan niet

Oei, Papa is de kleine even kwijt. Stereotiep, dus verboden.

Oei, Papa is de kleine even kwijt. Stereotiep, dus verboden.

Londen - Bij Volkswagen en smeerkaasfabrikant Philadelphia zullen ze de Britse advertentiewaakhond niet dankbaar zijn. Na welgeteld vier klachten rond genderstereotypering kunnen hun peperdure advertenties de prullenbak in. Het zorgt voor een verhit debat over doorgeschoten politieke correctheid en de verzuchting van de radioveteraan John Humprys: ,,Wat kan er toch mis zijn met vrouwen die op de kinderen letten?”

Oei, Papa is de kleine even kwijt. Stereotiep, dus verboden.

Oei, Papa is de kleine even kwijt. Stereotiep, dus verboden.

De advertentie van Volkswagen begint met een mannelijke en vrouwelijke bergbeklimmer die slapen in een tent. Daarna worden twee mannelijke astronauten getoond en een mannelijke atleet die meters ver sprint met een prothese. Het laatste shot is een vrouw naast een kinderwegen op een bankje. ’Te stereotiep’ is de kritiek. Stoere mannen en zorgzame vrouwen, dat kan niet.

De smeerkaasadvertentie toont twee mannen die op de baby’s letten, maar bij het eten van een heerlijke sandwich met uiteraard dezelfde kaas de baby per ongeluk op een transportband zetten waardoor die dreigt te verdwijnen. Een boze kijker vond dat beledigend: ’alsof mannen niet voor hun kinderen kunnen zorgen.’

Het logische verweer van Philadelphia - ’we willen een grappige reclame maken’ - werd niet geaccepteerd.