Nieuws/Binnenland
1555437
Binnenland

‘Randstad loopt vast door wanorde ov’

AMSTERDAM - Het openbaar vervoer in de Randstad is op zeven punten slecht geregeld. De regering moet nu de regie nemen, anders lopen reizigers komende jaren muurvast.

Dat stelt reizigersvereniging Rover vandaag in een brandbrief aan de staatssecretaris van infrastructuur. „Met name in en om Amsterdam is er sprake van wanorde. Het centraal station moet nodig ontlast worden om opstoppingen terug te dringen. Ook de ongebreidelde huizenbouw gaat voor enorme problemen zorgen”, zegt Rover-voorzitter Arrien Kruyt.

NS moet Amsterdam CS volgens hem veel minder als in- en uitstappunt nemen. „Er zijn dringend rechtstreekse treinverbindingen vanuit de regio naar andere stations in Amsterdam nodig. Bij de bouw van nieuwe wijken wordt nauwelijks rekening gehouden met voldoende snel ov. Het gevolg is dat mensen in de auto stappen met megafiles tot gevolg”, vindt hij.

Zorgen voor morgen

Rover uit de ’zorgen voor morgen’ in een nota, waarin ’zeven wissels die om moeten in de noordvleugel’ worden benoemd: een allesomvattend ov-netwerk voor de reiziger, meer directe routes, vrij baan voor de snelle ov-bus, nieuwe treinconcepten, makkelijker overstappen, veel meer investeren in het ov en betere samenhang in de planning en besluitvorming.

„Het ontbreekt aan visie. Het ov houdt de verwachte reizigersgroei niet bij. Er is geen groter plan, in tegenstelling tot omliggende landen, waar drie tot vier keer zoveel geld in grote steden wordt besteed aan goede voorzieningen om de bereikbaarheid in stand te houden”, aldus de scherpe kritiek van Kruyt.

Urgentie

De urgentie is volgens hem zeer hoog. „De politiek moet nu in actie komen. De mobiliteit op het spoor, in metro en tram en op de weg is in serieus gevaar. De auto in het woon-werkverkeer moet uitgebannen worden. In plaats daarvan doet iedereen zijn eigen ding zonder het geheel te overzien. Die houding gaat zich wreken.”

Kruyt pleit ook voor het wegnemen van de concessiegrenzen. „De scheidslijnen in tarieven en reisproducten zijn stuitend. Vooral bij gecombineerd vervoer. Nu kost overstappen extra geld. Dat is in feite onacceptabel. Vergaande besluiten zijn noodzakelijk om deze ongewenste situatie aan te pakken”, meent hij.