Nieuws/Binnenland

Aidsfonds staakt harde campagne

Campagne 2016 Aidsfonds / Aids fonds
1 / 3

Campagne 2016 Aidsfonds / Aids fonds

AMSTERDAM - Het Aidsfonds heeft zijn huidige harde campagne ’het virus dreigt te winnen’ teruggetrokken. De reden is dat veel mensen met hiv zich erdoor gekwetst en gestigmatiseerd voelen, maakte het fonds dinsdag bekend.

Campagne 2016 Aidsfonds / Aids fonds
1 / 3

Campagne 2016 Aidsfonds / Aids fonds

In de campagne in onder meer bushokjes worden teksten gebruikt als ’Ik vermoord met gemak 300 kinderen per dag’ en ’Ik dood 3x zo veel mensen als in 1990’.

Het Aidsfonds had bewust gekozen voor een harde boodschap omdat in de afgelopen jaren duidelijk werd dat de beeldvorming over hiv en aids niet overeenkomt met de realiteit. De campagne was bedoeld om de noodzaak van het bestrijden van hiv en aids in de wereld onder de aandacht te brengen van het brede publiek in Nederland, stelt het fonds. „Van de 37 miljoen mensen wereldwijd die leven met hiv, heeft nog niet de helft toegang tot zorg en hiv-remmers.”

Onlangs werd bekend dat de daling van het aantal nieuwe hiv-infecties wereldwijd voor het eerst in jaren is gestagneerd. In sommige landen, in bijvoorbeeld Oost-Europa, neemt het aantal hiv-infecties zelfs alarmerend toe.

Lees ook: Aidsfonds wekt toorn advocaat Hammerstein met campagne