Nieuws/Binnenland

Aidsfonds wekt toorn advocaat Hammerstein met campagne

Hiv-patiënt in geweer

Advocaat Oscar Hammerstein, zelf sinds dertig jaar hiv-patiënt, kan de jongste campagne van het Aidsfonds (boven) niet verdragen. „We worden erin afgeschilderd als moordenaars.”

Advocaat Oscar Hammerstein, zelf sinds dertig jaar hiv-patiënt, kan de jongste campagne van het Aidsfonds (boven) niet verdragen. „We worden erin afgeschilderd als moordenaars.”

Foto ANP

Amsterdam - Advocaat en hiv-patiënt Oscar Hammerstein eist het aftreden van bestuur en directie van het Aidsfonds. Reden is de jongste campagne, waarin hiv-patiënten volgens Hammerstein worden neergezet als moordenaars. Het Aidsfonds moet die „misdadige” campagne meteen stopzetten.

Advocaat Oscar Hammerstein, zelf sinds dertig jaar hiv-patiënt, kan de jongste campagne van het Aidsfonds (boven) niet verdragen. „We worden erin afgeschilderd als moordenaars.”

Advocaat Oscar Hammerstein, zelf sinds dertig jaar hiv-patiënt, kan de jongste campagne van het Aidsfonds (boven) niet verdragen. „We worden erin afgeschilderd als moordenaars.”

Foto ANP

Dat schrijft Hammerstein in een open brief aan het Aidsfonds. De advocaat lijdt zelf al een kleine dertig jaar aan hiv, en zegt te spreken namens meerdere boze hiv-patiënten. Hammerstein is bestuurslid van Hello Gorgeous, een magazine dat stigmatisering van hiv-patiënten wil bestrijden. Net zoals het Aidsfonds, in 1985 opgericht door homoseksuele mannen, dat ook deed.

Met de nieuwe campagne keert het Aidsfonds zich volgens Hammerstein tégen hiv-patiënten. „We worden erin afgeschilderd als moordenaars. Met ons enkelloops wapen vermoorden we driehonderd kinderen per dag, zonder onderscheid te maken tussen homo en hetero. We zijn de grootste ladykillers, gevaarlijker dan ooit. Het lijkt wel de trailer voor een horrorfilm. Ja, ze praten over het hiv-virus, maar iedereen weet dat je niet besmet raakt via de lucht.”

De realiteit is dat de behandeling van hiv-infecties in Nederland een groot succes is, en dat aids hier niet of nauwelijks meer voorkomt, zegt Hammerstein. „In de jaren tachtig en negentig moesten hiv-patiënten nog met een ratel over straat. Tegenwoordig kunnen patiënten die goed behandeld worden anderen niet meer besmetten. Het is geen reden meer om iemand te ontslaan, voor banken geen aanleiding meer om hypotheken op te zeggen.”

Het Aidsfonds is al jaren vervreemd geraakt van de doelgroep, en een naar binnen gekeerd instituut geworden, zegt Hammerstein. „De zorg voor, heeft plaatsgemaakt voor het criminaliseren van hiv-patiënten, om mensen geld uit de zak te kloppen. Het fonds zoekt een nieuwe doelgroep in het buitenland. Terwijl er in Nederland nog zo veel te doen is. Het gebrek aan voorlichting over de gevaren van onveilig vrijen aan studenten en scholieren heeft geleid tot een toename van het aantal besmettingen. Laat het Aidsfonds het kantoor aan de Gouden Bocht in Amsterdam verkopen, en iedere jonge vrouw en man een zak condooms geven voor Sinterklaas.”

Een woordvoerster van het Aidsfonds wil niet ingaan op de kritiek van Oscar Hammerstein. „Dat gaan we met hemzelf bespreken.”

Met deze campagne heeft het Aidsfonds volgens haar bewust gekozen om het hiv-virus een stem te geven omdat het wereldwijd niet goed gaat met de aidsbestrijding. Het is gebleken dat de ’zachte’ campagnes onvoldoende effect hadden. Ze beaamt dat het in Nederland goed gaat met mensen die leven met hiv. „We werken er hard aan om het aantal mensen met een nieuwe infectie in Nederland terug te brengen tot nul, maar in de rest van de wereld gaat het niet goed. Daar willen we aandacht voor vragen.”

Het Aidsfonds heeft de campagne eerst voorgelegd aan donateurs, hiv-patiënten en andere doelgroepen, aldus de woordvoerster. Dat leidde niet tot kritiek.