Nieuws/Binnenland

ProRail wil spoorwegpolitie terug

HOLLANDSE HOOGTE / PAUL VAN RIEL

Amsterdam - Directeur Pier Eringa van ProRail pleit voor de terugkeer van de in 2013 opgeheven spoorwegpolitie. In een verklaring noemt hij die noodzakelijk omdat vandalisme en ander levensgevaarlijk gedrag op en rondom het spoor in 2017 weer is toegenomen.

HOLLANDSE HOOGTE / PAUL VAN RIEL

Volgens ProRail is het aantal vertragingen door vandalisme dit jaar gestegen van 608 naar 648. Volgens de directeur zou een speciale politie-eenheid helpen daders sneller op te sporen. Die eenheid kan zich specifiek richten op het aanpakken van vandalen en bijvoorbeeld treinsurfers, wat de veiligheid in de trein en op de stations zal bevorderen.

’Wonder dat er geen doden zijn gevallen’

Er wordt jaarlijks voor tientallen miljoenen euro’s schade geleden door vandalisme op het spoor. ProRail en NS sloegen eerder vandaag in deze krant al alarm. „Winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen, fietsen en zelfs surfplanken worden door vandalen op het spoor gegooid. Het zorgde afgelopen jaar weer voor levensgevaarlijke situaties en leverde een enorme schade op. Het is een wonder dat er geen doden of gewonden zijn gevallen”, zei woordvoerder Jaap Eikelboom.

Levensgevaarlijk

Bovendien leidt het tot vertraging op het spoor en zijn de financiële gevolgen voor de NS en ProRail groot. Hoewel de spoorwegbeheerder al extra maatregelen heeft genomen om vandalisme tegen te gaan - er hangen camera’s en heeft het bedrijf heeft 150 buitengewone opsporingsambtenaren ingezet - is dit niet genoeg, stelt Eringa. „Alle criminaliteit en vandalisme rechtvaardigen dat er weer een soort spoorwegpolitie komt, om deze zaken harder aan te pakken dan nu gebeurt.”

De spoorwegpolitie ging in 2013 op in de Nationale Politie. Sindsdien bestaat er geen aparte politie-eenheid meer voor problemen op en rond het spoor.

Lees meer over